Imię i nazwisko autora:

Maciej Szyszkowski

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

A quoi ressemblera la voiture de demain ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+ 

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa podstawowego słownictwa dotyczącego motoryzacji,

  • przypomina sobie zasady stosowania mowy niezależnej,

  • utrwala formy i użycie zaimków względnych złożonych,

  • opisuje wygląd samochodu, używając zdań względnych złożonych,

  • opowiada, jaki będzie samochód przyszłości, używając czasu przyszłego futur simple.

Cele motywacyjne

Zaspokaja potrzebę ciekawości (poznaje nowości ze świata motoryzacji). Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych w celu opisu działania urządzeń.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Tytułem wstępu do tematyki lekcji nauczyciel może zaprezentować uczniom fragmenty dostępnych w Internecie filmów, w których pojawiają się samochody przyszłości (np. Piąty element lub prezentacje wideo z targów samochodowych), na podstawie których uczniowie odgadują tematykę zajęć. Następnie nauczyciel zapisuje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Zaproponowane do niego ćwiczenia mogą zostać wykonane w grupie, aby uczniowie mieli możliwość omówienia ewentualnych nowych elementów, np. słówek lub logotypów francuskich marek. Następnie uczniowie zapoznają się ze słownictwem w Rappel lexical, przypominają sobie znane francuskie słowa związane z opisem wyglądu samochodu i wykonują samodzielnie ćwicz. 4. Nauczyciel przechodzi do omówienia zagadnień przedstawionych w Rappel grammatical, a wybrani lub chętni uczniowie wykonują poszczególne zadania z ćwicz. 5 na forum klasowym. Nauczyciel omawia wraz z uczniami różne sposoby cytowania wypowiedzi innych osób (Rappel grammatical), po czym prosi uczniów, aby odnaleźli je w tekście czytanki.

Nauczyciel przechodzi do pracy z ilustracją interaktywną. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania. Wypowiedzi z zad. 3 mogą zostać wykorzystane do przeprowadzenia klasowej wymiany na temat najciekawszych rozwiązań przemysłu samochodowego na przyszłość.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przechodzą do części Sprawdź się. Wykonują samodzielnie zad. 1 - 6. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych lub chętnych uczniów o odczytanie rozwiązań na głos. Zad. 3 może stanowić punkt wyjścia do odgrywania scenek w parach, w których jedna osoba jest dziennikarzem zadającym pytania, a druga - odpowiadającym na nie specjalistą. Uczniowie mogą zamieniać się rolami.

Na zakończenie zajęć nauczyciel inicjuje dyskusję na temat pojazdów przyszłości. Pyta uczniów, jak ich zdaniem będą wyglądały samochody w 2100 roku, jakie będą miały funkcje i dlaczego uważają je za potrzebne oraz jak ludzie będą się poruszali pojazdami w przyszłości. W swoich wypowiedziach uczniowie mogą korzystać z rozwiązań do zad. 3 z części Multimedium. Nauczyciel może zapoznać uczniów z dostępnymi w Internecie fragmentami filmów lub nagrań audio sprzed lat, w których młodzi ludzie wypowiadają się na temat ich wizji życia w przyszłości, a następnie prosić uczniów o skomentowanie tych wypowiedzi. Jeśli uczniowie wyrażą taką chęć, mogą zrealizować podobne nagranie, a następnie umieścić je na nośniku cyfrowym i zamknąć w „kapsule czasu” wraz z zapisanymi wypowiedziami uczniów z zad. 8 z sekcji Sprawdź się, jeśli już będą gotowe.

Praca domowa:

Zad. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

fragmenty nagrań audio i wideo dotyczących tematu samochodów i życia w przyszłości

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja interaktywna może być wykorzystana do pracy nad funkcją zaimków względnych w zdaniach opisujących przedmioty.

Może też być podstawą do pracy nad czasem przyszłym, a jej tematyka może zostać wykorzystana w lekcjach na temat wpływu technologii na naszą codzienność.