Imię i nazwisko autora: Agnieszka Marciniak

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Baby boomers, X, Y, Z, Alpha – comprendre les différences intergénérationnelles

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa II liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne: Uczeń:

  • używa słownictwa opisującego pokolenia,

  • redaguje wpis na stronę internetową i artykuł z użyciem spójników logicznych.

Cele motywacyjne: Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości przez rozmowę na temat dotyczący różnic międzypokoleniowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda aktywizująca: burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach, w mini grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: À quelle génération appartenez‑vous ? Qu’est‑ce qui caractérise cette génération ? Comment s’appellent d’autres générations ? Comment sont‑elles ? Następnie prosi uczniów o odpowiedzi na forum i podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel przechodzi do pracy z kącikiem leksykalnym. Prosi uczniów o zapoznanie się z listą słów, w razie potrzeby odpowiada na pytania.

  3. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji Sprawdź się.

  4. Uczniowie w parach rozmawiają używając słów z kącika leksykalnego. Temat rozmowy: Jak możesz użyć słów z listy do opisania siebie i swoich rówieśników ?

  5. Praca z kącikiem gramatycznym: uczniowie zapoznają się z tabelą i wykonują ćwiczenia 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  6. Propozycja pracy z multimedium: Nauczyciel przedstawia 11 cech pokolenia Z wymienionych w katalogu (tylko hasła). Następnie dzieli uczniów na grupy, przydzielając każdej grupie kilka punktów z listy. Uczniowie przeprowadzają burzę mózgów, zastanawiając się, jak rozwinąć każdy punkt w krótką charakterystykę. Po dyskusji następuje podsumowanie na forum.

  7. Podsumowanie tej części lekcji: ćw. 2 i 3 (z sekcji z multimedium).

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o ustosunkowanie się do treści lekcji i opowiedzenie na forum, jakie cechy pokolenia Z dostrzegają u siebie, a jakich sobie nie przypisują. Dodatkowo uczniowie mogą wymienić inne cechy, które według nich pasują do ich pokolenia.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog może posłużyć na lekcji, na której omówione zostaną następujące tematy: cechy charakteru, konsumpcja, problemy społeczne.