Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

Il fait beau aujourd’hui

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy zjawisk meteorologicznych oraz wyrażenia służące do opisywania pogody,

  • opisuje mapę pogodową i przedstawia pogodę w wybranych miejscach,

  • opisuje pogodę typową dla różnych pór roku w różnych miejscach świata.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • chętnie wykorzystuje języka francuskiego do rozmowy o otaczających go zjawiskach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie: nowe słowa w znanym kontekście, połączenie tekstu z obrazem);

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, podpisywanie obrazków, grupowanie, parowanie, dopasowywanie);

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ilustracji i/lub kontekstu, a także na podstawie podobieństw do innych języków);

  • strategie społeczne (praca w parach/grupach).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: czytanie i słuchanie,

  • metody programowane: z użyciem komputera,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów i podaje cele lekcji. Prosi uczniów o podanie słów kojarzących im się z pogodą (część słów uczniowie powinni już znać np. soleil, vent, pluie).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie prezentujące prognozę pogody w radio. Prosi, aby uczniowie wcześniej przeczytali polecenia i spróbowali je wykonać w parach. Po sprawdzeniu odpowiedzi nauczyciel zachęca do krótkiej dyskusji. Pyta uczniów, czy śledzą prognozy pogody. Jeśli tak, to kiedy? Czy, według nich, prognozy pogody często się sprawdzają?

W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z materiałem leksykalnym i wykonują ćwicz. 4. Wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na głos. Nauczyciel zachęca ich, aby odczytywali je w formie prezentacji prognozy pogody na przykładzie wysłuchanego wcześniej nagrania.
Uczniowie przechodzą do animacji. Także w tym przypadku nauczyciel prosi, by przed obejrzeniem materiału uczniowie zapoznali się z poleceniami. Prosi, aby w trakcie oglądania animacji uczniowie robili notatki, wypisując najważniejsze informacje. Po obejrzeniu animacji uczniowie wykonują polecenia na podstawie notatek i zapamiętanych treści. Nauczyciel odtwarza animację po raz drugi, by uczestnicy lekcji mogli sprawdzić swoje odpowiedzi. Zad. 3 z tej części może zostać wykorzystane do odgrywania scenek tytułem wstępu do zadania otwartego 7 z części Sprawdź się. W tym celu uczniowie odgrywają role osób rozmawiających przez telefon (możliwe jest użycie rekwizytu), pytając się nawzajem, jaka jest teraz pogoda w miastach ich wyobrażonego pobytu (Paris, Grenoble, Montpellier, Brest) i odpowiadając zgodnie z rozwiązaniem zadania*.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Warto, aby zad. 7 zostało sprawdzone na lekcji.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zachęca uczniów do zabawy w zgadywanki: wyświetla na tablicy interaktywnej fotografie przedstawiające różne zjawiska pogodowe wraz z podpisami, z jakiego miejsca na świecie pochodzą (mogą to być zarówno miasta, państwa, jak i krainy geograficzne). Wybrani lub chętni uczniowie opisują na forum klasowym pogodę z wybranego zdjęcia, kończąc swoją wypowiedź pytaniem: Où suis‑je ? Reszta klasy ma za zadanie zgadnąć, o którą fotografię chodzi, podając prawidłową odpowiedź na postawione pytanie, np. Tu es à Londres.

Praca domowa:

Zadanie 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • telefon zabawka lub autentyczne telefony uczniów (wyłączone)

  • fotografie różnych miejsc na świecie przedstawiające zróżnicowane warunki pogodowe

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animację można wykorzystać podczas innych lekcji, np. dotyczących geografii świata. Uczeń może również skorzystać z niej podczas powtarzania materiału i/lub przygotowywania pracy domowej.