Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Comment lutter contre le stress ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje sposoby radzenia sobie ze stresem;

  • opowiada o tym, jak radzić sobie w sytuacjach stresogennych;

  • wykorzystuje mowę zależną do udzielania rad.

Cele motywacyjne

Odkrywa sposoby skutecznego radzenia sobie ze stresem. Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych w celu formułowania zasad.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania

  • metody aktywizujące: burza mózgów, stoliki eksperckie (modyfikacja)

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują. Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowaną przez siebie przed lekcją grafikę złożoną ze słów : stress, anxiété, panique, soulagement. Następnie pyta uczniów, które z tych emocji odczuwają w szkole i w jakich sytuacjach. Przykłady pytań : Lesquelles de ces émotions ressentez vous quand vous êtes à l'école ? Dans quelles situations ? Que pouvez vous faire pour vous libérer des émotions négatives ? Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia z zakresu słownictwa zawartego w Coin lexique. Nauczyciel przechodzi do Coin grammaire, uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel przechodzi do pracy z Multimedium. Po zapoznaniu się z katalogiem, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do Multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach lub w grupach trzyosobowych. Każda para przygotowuje wypowiedź osoby, która boryka się ze stresem i szuka sposobów na radzenie sobie z nim. Następnie gotowe wypowiedzi są odczytywane na forum klasy - podczas odczytywania kolejnych wypowiedzi zgłasza się grupa, która chce przygotować rady dla przedstawionej osoby. Grupy pracują nad rozwiązaniami: proponują kilka rad, jak pozbyć się stresu, zrelaksować się po trudnym dniu w szkole, poprawić koncentrację lub uczyć się efektywniej. Kiedy uczniowie są gotowi, prezentują na forum przygotowane przez siebie porady: najpierw relacjonują, z czym boryka się wybrana osoba (za pomocą mowy zależnej), a następnie opowiadają, w jaki sposób mogłaby sobie poradzić z przedstawionym problemem.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e materiału – pisemnie.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog może posłużyć do pracy nad trybem rozkazującym.