Imię i nazwisko autora:

Anna Kowalska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Bonjour monsieur, bonjour madame

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 7 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoczyna rozmowę, przedstawia się, pyta o samopoczucie i o imiona innych osób, a także żegna się,

  • zna i używa wyrażeń grzecznościowych w dialogach zapoznawczych,

  • rozróżnia rejestr formalny i nieformalny oraz uczestniczy w dialogach formalnych i nieformalnych dotyczących powitań, pożegnań i przedstawiania się.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do formułowania pierwszych zdań w języku francuskim, poszerzonych o kolejne informacje (rejestr formalny/nieformalny).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, powtarzanie, dodawanie nowych elementów konwersacji do elementów już poznanych)

  • strategie kognitywne (grupowanie, parowanie, dopasowywanie, wybieranie poprawnej opcji, łączenie audio z tekstem)

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów w kontekście, nowe komunikaty w znanym już kontekście)

  • strategie społeczne (praca w parach, małych grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: czytanka, odsłuch

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: mini‑inscenizacje

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykorzystuje początkową fazę lekcji do przypomnienia uczniom treści z poprzednich zajęć: wita się po francusku i wybranych uczestników pyta o samopoczucie.

Dodatkowo prowadzący(-a) może wprowadzić element przedstawiania drugiej osoby: wskazując na siebie, przedstawia się, następnie wskazuje na wybranego ucznia (tu t'appelles...), a potem na kolejnego ucznia, używając jednego z wariantów: voici, c'est etc.. Warto, aby nauczyciel zapytał (po polsku), czy uczniowie zrozumieli przekaz, czy byli się go w stanie domyślić.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią czytanki lub sam czyta ją na głos. Uczniowie rozwiązują grupowo ćwicz. 1. Ćwicz. 2 i 3 wykonują samodzielnie lub w parach. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadań, nauczyciel prosi dwie pary o odczytanie po jednym dialogu z czytanki, udzielając przy tym wskazówek dotyczących poprawnej wymowy i zwracając uwagę na wyróżnione fragmenty.

Uczniowie przechodzą do tabel leksykalnych. Omawiają znane oraz nowe wyrażenia i odnajdują w niej te, które pojawiły się w czytanym tekście. Omawiają różnice i porównują je do języka polskiego. Nauczyciel proponuje im mini‑grę w stylu gorącego ziemniaka. Do tego celu przyda się piłeczka lub mała poduszka. Nauczyciel rozpoczyna dialog (formalny lub nieformalny) i rzuca wybranemu uczniowi przedmiot. Uczeń musi jak najszybciej wybrać poprawną odpowiedź (uwzględniając pytanie i rejestr) oraz zadać kolejne pytanie i rzucić przedmiot do kolejnej osoby. Osoba, która pożegna się, zaczyna jednocześnie nowy dialog. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwicz. 4, a nauczyciel zapisuje na tablicy proponowane przez nich wyrażenia.

Uczniowie w parach zapoznają się z ilustracją interaktywną i rozwiązują ćwiczenia do niej. Wypowiedzi z ćwicz. 3 posłużą następnie do odgrywania mini dialogów w parach.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia na tablicy interaktywnej na forum klasy. Wybrani lub chętni uczestnicy lekcji rozwiązują zad. 1 - 6 na forum klasowym, a w przypadku błędnej odpowiedzi, wspierani są przez kolegów i koleżanki. Nauczyciel zachęca do rozwiewania niejasności i tłumaczenia sobie nawzajem niezrozumiałych kwestii oraz podawania innych przykładów pasujących wyrażeń.
Zad. 2 może posłużyć jako gra drużynowa. W tym celu nauczyciel dzieli klasę na dowolną ilość grup/drużyn. Zadaniem każdej z nich będzie prawidłowa odpowiedź w jednej kolejce losowania zdań. W ten sposób poszczególne drużyny zdobywają punkty.

Praca domowa:

Zad. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

piłeczka lub mała poduszka

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja interaktywna może zostać wykorzystana podczas powtórzenia materiału po pierwszym dziale (Człowiek). Uczeń może do niej również powrócić, aby wykonać pracę domową. Nauczyciel może skorzystać z metody blended learning, zadając obejrzenie ilustracji do domu i rozpoczynając lekcję od sprawdzenia zrozumienia nowych treści w znanym już kontekście.