Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Katarzyna Mańkowska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Todas las familias son diferentes
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
4) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy członków rodziny;
zna wyrażenia związane z rodziną, m.in. określa stan cywilny członków rodziny;
analizuje informacje zawarte w tekście, nagraniu i audiobooku;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i audiobooku są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat swojej rodziny;
formułuje pytania na temat rodziny i na nie odpowiada;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. przedstawienie swojej rodziny;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawość ucznia poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i zabawą edukacyjną.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
audiobook, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel opowiada uczniom o swojej rodzinie, a następnie, prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Quién habla en el texto?; De qué habla él texto?
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie nazw członków rodziny, które pojawiły się w tekście.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali z tekstu słownictwo związane z rodziną i w parach spróbowali ustnie przetłumaczyć tekst.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z nazwami członków rodziny umieszczonymi na grafice.
Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do grafiki: Cuántos hermanos tiene Miguel?; Quién es el marido de la hermana de Miguel?itd.
Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami związanymi z rodziną.
Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
Nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie zdań na podstawie przykładów z grafiki.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Nauczyciel może zadać pytania do nagrania: Quién habla en la grabación?; De qué hablan? itd.
Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli w języku polskim, co zapamiętali po pierwszym odsłuchaniu nagrania.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Nauczyciel może zorganizować krótką zabawę edukacyjną na podstawie polecenia 2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdy przedstawiciel grupy układa zdanie na temat rodziny bohaterów nagrania. Następnie kolejne osoby z grupy wypowiadają ułożone przez siebie zdanie. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnięcie, czy informacja odnosi się do Marcosa, Olivii, czy do żadnego z bohaterów. Za dobrą odpowiedź grupa dostaje punkt. Zabawę wygrywa grupa z najwyższą liczbą punktów.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 4. Po tym, jak uczniowie ustnie odpowiedzą na pytania z ćwiczenia, mogą w parach zadawać sobie nawzajem pytania na temat rodziny i na nie odpowiadać.
Ćwiczenie 7. może zostać wykonane w formie ustnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak po hiszpańsku nazwiemy wujka, szwagra, siostrzenicę, starszego brata itd.?
Jakie powiemy, że ktoś jest żonaty, rozwiedziony, ma dzieci lub ma rodzinę wielokulturową?
Pyta uczniów czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię przedstawić swoją rodzinę.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie zapytać kolegę/koleżankę o jego rodzinę. Następnie spisuje uzyskane informacje i na ich podstawie pisze krótki tekst na temat rodziny koleżanki/kolegi.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami członków rodziny i relacji między nimi
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.