Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Todas las familias son diferentes

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

2) określa główną myśl wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

4) znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1) przedstawia siebie i inne osoby;

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1) przedstawia siebie i inne osoby.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy członków rodziny;

  • zna wyrażenia związane z rodziną, m.in. określa stan cywilny członków rodziny;

  • analizuje informacje zawarte w tekście, nagraniu i audiobooku;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i audiobooku są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat swojej rodziny;

  • formułuje pytania na temat rodziny i na nie odpowiada;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. przedstawienie swojej rodziny;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawość ucznia poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i zabawą edukacyjną.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

audiobook, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel opowiada uczniom o swojej rodzinie, a następnie, prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Quién habla en el texto?; De qué habla él texto?

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie nazw członków rodziny, które pojawiły się w tekście.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali z tekstu słownictwo związane z rodziną i w parach spróbowali ustnie przetłumaczyć tekst.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami członków rodziny umieszczonymi na grafice.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.

  • Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do grafiki: Cuántos hermanos tiene Miguel?; Quién es el marido de la hermana de Miguel?itd.

  • Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami związanymi z rodziną. 

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie zdań na podstawie przykładów z grafiki.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel może zadać pytania do nagrania: Quién habla en la grabación?; De qué hablan? itd.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli w języku polskim, co zapamiętali po pierwszym odsłuchaniu nagrania.

  • Uczniowie ponownie słuchają nagrania.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. 

  • Nauczyciel może zorganizować krótką zabawę edukacyjną na podstawie polecenia 2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdy przedstawiciel grupy układa zdanie na temat rodziny bohaterów nagrania. Następnie kolejne osoby z grupy wypowiadają ułożone przez siebie zdanie. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnięcie, czy informacja odnosi się do Marcosa, Olivii, czy do żadnego z bohaterów. Za dobrą odpowiedź grupa dostaje punkt. Zabawę wygrywa grupa z najwyższą liczbą punktów.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 4. Po tym, jak uczniowie ustnie odpowiedzą na pytania z ćwiczenia, mogą w parach zadawać sobie nawzajem pytania na temat rodziny i na nie odpowiadać.

  • Ćwiczenie 7. może zostać wykonane w formie ustnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak po hiszpańsku nazwiemy wujka, szwagra, siostrzenicę, starszego brata itd.?

  • Jakie powiemy, że ktoś jest żonaty, rozwiedziony, ma dzieci lub ma rodzinę wielokulturową?

  1. Pyta uczniów czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię przedstawić swoją rodzinę.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie zapytać kolegę/koleżankę o jego rodzinę. Następnie spisuje uzyskane informacje i na ich podstawie pisze krótki tekst na temat rodziny koleżanki/kolegi.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami członków rodziny i relacji między nimi

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.