Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: Les achats éco‑responsables

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2.0. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (2. język obcy nowożytny od początku w klasie I liceum ogólnokształcącego lub technikum)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje sposoby na robienie eko zakupów;

  • udziela porad, jak robić zakupy w ekologicznym stylu. 

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zyskuje motywację do dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz opiniami, a także do podejmowania tematów ważnych społecznie (ekologia, marnotrawstwo żywności, zmiany klimatyczne). 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, znane słowa w nowym kontekście, grupowanie materiału językowego, zastosowanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, grupowanie wyrażeń, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu, wybór prawidłowej opcji w tekście, łączenie nagrania z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z materiałem multimedialnym;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania, jak często uczniowie robią zakupy. Chodzą do sklepu sami czy może towarzyszą rodzicom? Prosi o wypowiedzi chętnych uczniów, po czym pyta, czy zdarza im się myśleć o ekologii w trakcie robienia zakupów. Jeśli tak, to w jakim sensie? Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego zapoznania się z tekstem źródłowym. Następnie odczytuje polecenie do ćwiczenia otwartego pod tekstem i prosi wybranych uczniów o udzielenie odpowiedzi oraz o wskazanie fragmentu tekstu, na podstawie którego uczeń dokonał wyboru odpowiedzi. Po tym zadaniu uczniowie w parach wykonują pozostałe, zamknięte ćwiczenia dołączone do tekstu źródłowego.

W dalszej kolejności nauczyciel odtwarza uczniom prezentację multimedialną. Nagranie do każdego slajdu odtwarza dwukrotnie. Prosi, by uczniowie samodzielnie sporządzili notatki w zeszycie nt. usłyszanych treści (wyselekcjonowali ważne - według nich - informacje). Po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym nauczyciel prosi o samodzielne rozwiązanie ćwiczeń 1 i 2 na podstawie sporządzonych notatek (bez zaglądania do prezentacji). Pyta uczniów, czy udało im się rozwiązać wszystkie przykłady poprawnie - jeśli nie, daje uczniom chwilę na skorygowanie odpowiedzi, tym razem przy użyciu prezentacji.

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenie nr 3, opowiadając sobie nawzajem, który ze sposobów przedstawionych w prezentacji wydaje się im najrozsądniejszy i dlaczego.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia podsumowujące pracę z e‑materiałem. Na zakończenie lekcji nauczyciel zachęca kilku uczniów do odczytania udzielonych odpowiedzi w ćwiczeniu 7 i 8. 

Praca domowa:

Sporządzenie plakatu w formacie co najmniej A3 na temat eko zakupów. Nauczyciel może zorganizować wystawę plakatów w sali lekcyjnej lub na szkolnym korytarzu. Uczniowie mogą pracować w parach lub małych zespołach. 

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana nie tylko podczas innych zajęć z działu Zakupy i usługi, a także w celu realizacji założeń punkty podstawy programowej I.11 (Zdrowie) oraz I.13 (Świat przyrody).