Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Voyage en train mythique

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i stosuje słownictwo związane z transportem kolejowym,

  • powtarza zwroty przydatne w komunikacji na dworcu,

  • opisuje zalety podróżowania pociągiem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się reagować w sytuacjach komunikacyjnych związanych z transportem kolejowym,

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych, 

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji;

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: opis i wyjaśnienie,

  • metoda aktywizująca: blended learning.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło ORIENT‑EXPRESS i pyta uczniów o skojarzenia z tym hasłem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia. 

Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego oraz zwroty z kącika komunikacji. Nauczyciel proponuje ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo:

  • Praca w grupach kilkuosobowych. Wybrany uczeń w grupie rozpoczyna zabawę: opisuje jeden z elementów kojarzących się z koleją (np. przedział, wagon, dworzec, okienko, itd.). Uczniowie sami wybierają słowo lub kilka słów, które chcą i potrafią opisać. Uczeń, który odgadł, kontynuuje łańcuszek, opisując inny element.

  • Praca w parach. Każda para losuje dwa zestawy słów związanych z transportem kolejowym: jeden dla osoby obsługującej dworcową kasę, a drugi dla pasażera. Dodatkowo para losuje zadanie: może to być np. kupno biletu do wskazanego miejsca, zmiana szczegółów rezerwacji biletu (dodanie osób lub zmiana godziny odjazdu), zwrot biletu, wymiana biletu 2. klasy na bilet 1. klasy, etc. Uczniowie nie pokazują sobie wylosowanych słów. Przed rozpoczęciem dialogu przypominają sobie zwroty, pytania, odpowiedzi z użyciem wylosowanych wyrażeń. Następnie odgrywają symulację rozmowy przy okienku kasy. Chętni mogą zaprezentować swoją rozmowę całej grupie.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jakie są zalety podróżowania pociągiem. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie proponuje pracę z katalogiem interaktywnym oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels types de billets de train y a‑t-il ?

  • Comment sont les trains en France/en Pologne ? Rapides, lents, toujours en retard, confortables, modernes, propres, sales ? Justifie ta réponse.

  • Pourquoi les trains de nuit reviennent‑ils à la mode en France ?

  • Voudrais‑tu faire un voyage dans un train de luxe ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. Z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Karteczki ze słowami do użycia w dialogu (np. composterpartirréduction).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji o różnych środkach transportu (porównywanie środków transportu), a poszczególne slajdy znajdą zastosowanie na lekcjach dotyczących ekologii.