Autor: Anna Waszau

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Je prends rendez‑vous chez le médecin

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1/A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje dane potrzebne do umówienia wizyty u lekarza;

  • tłumaczy koledze/koleżance, w jaki sposób umówić się telefonicznie do lekarza;

  • przeprowadza krótką rozmowę telefoniczną w celu rejestracji wizyty u lekarza.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • doskonali umiejętność tłumaczenia innym osobom prostych czynności potrzebnych w życiu codziennym (umawianie wizyty u lekarza);

  • uczy się, jak przeprowadzić prostą rozmowę telefoniczną w celu umówienia wizyty u lekarza.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście;

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny wybór, prawda‑fałsz, uzupełnianie tabeli, krzyżówek i tekstów, wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń w danym kontekście, łączenie w pary, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, scenki.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, Internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje cele i temat lekcji, a następnie proponuje uczniom aktywizacje w postaci rozmowy kierowanej. W tym celu zadaje pytania: Jakie informacje są nam potrzebne, by umówić się dzisiaj do lekarza? O czym należy pamiętać?

Faza realizacyjna:

  • Po wspólnej refleksji w fazie wprowadzającej nauczyciel przystępuje do fazy realizacyjnej: przedstawia specyfikę tekstu źródłowego, tj. jego tytuł i krótki wstęp. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z tekstem źródłowym oraz rozwiązanie ćwiczeń do niego nawiązujących.

  • W dalszej kolejności uczniowie, z pomocą nauczyciela, sprawdzają swój poziom zrozumienia tekstu. Nauczyciel może zapytać uczniów: Czego dowiedzieliście się od mamy Michela na temat umawiania wizyty lekarskiej? O jakich danych wspomina? Jak myślicie, czy o czymś zapomniała? Jakie dane, według waszych własnych doświadczeń, mogą ewentualnie być jeszcze potrzebne, by zarejestrować się na wizytę lekarską? Czy w Polsce podobnie umawia się wizyty lekarskie? Nauczyciel może również poprosić uczniów, by zastanowili się, czy w Polsce istnieje odpowiednik Carte Vitale i ewentualnie jakie dane mogłyby się na takiej carte znaleźć.

  • W dalszej kolejności nauczyciel proponuje zadanie multimedialne, tj. odsłuchanie pliku z audiobookiem. Po zapoznaniu się z audiobookiem uczniowie realizują ćwiczenia związane z formą multimedialną, sprawdzające zrozumienie zaprezentowanych treści.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza wiedzę zdobytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się. Nauczyciel może rozwinąć ćw. 7. i zaproponować w jego ramach odtworzanie scenek inspirowanych dialogiem (jeden uczeń jako osoba pracująca w rejestracji przychodni/gabinetu lekarskiego, drugi jako pacjent dzwoniący w celu umówienia wizyty). W tej fazie nauczyciel może również poprosić jednego z uczniów, by określił, które elementy i treści lekcji były według niego najbardziej przydatne, czy czuje, że po tej lekcji potrafiłby w prosty sposób umówić się na wizytę lekarską we Francji.

Praca domowa:

Nagranie inscenizacji krótkich scenek z ćw. 7. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Można użyć Internetu oraz tablicy interaktywnej, by zaprezentować uczniom informacje oraz ewentualne obrazy związane ze służbą zdrowia we Francji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał zawarty w audiobooku może posłużyć jako wstęp do lekcji opisującej samą wizytę u lekarza. Może również stanowić część lekcji poświęconej systemowi służby zdrowia lub funkcjonowaniu instytucji publicznych we Francji.