Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agata Siębida
Przedmiot: Język obcy nowożytny, j. hiszpański
Temat zajęć: Cada mañana me levanto a las siete
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5. życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
określa główną myśl tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
znajduje w tekście określone informacje;
rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje i plany na przyszłość;
przedstawia upodobania;
wyraża swoje opinie;
wyraża uczucia i emocje;
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje i plany na przyszłość;
przedstawia upodobania;
wyraża swoje opinie;
wyraża uczucia i emocje;
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia, odpowiada na życzenia;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
nakazuje, zakazuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia, odpowiada na życzenia;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
nakazuje, zakazuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
4. kompetencje cyfrowe,
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
6. kompetencje obywatelskie,
7. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje codzienną rutynę;
odmienia i stosuje czasowniki zwrotne, aby opisać codzienną rutynę;
stosuje elementy porządkujące wypowiedź, aby płynnie wypowiedzieć się na temat czynności dnia codziennego.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);
strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);
strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów; opis wyjaśniający; gra interaktywna; słuchanie, czytanie, drama
Formy zajęć:
praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje kilkorgu uczniom pytanie: „Qué tal?”/”Cómo estás?”.
Nauczyciel przedstawia uczniom zdjęcie śpiącej osoby. Podaje hasło siesta i uczniowie za pomocą metody burzy mózgów podają swoje skojarzenia z tym słowem.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
a) Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel pyta uczniów, jak nazywają się czasowniki z se na końcu. Prosi jednego ucznia o odmianę czasownika lavarse.
b) Uczniowie wykonują polecenia związane z tekstem.
Grafiki oraz kącik gramatyczny.
a) Przed zapoznaniem się z kącikiem gramatycznym nauczyciel prosi uczniów o pokazanie za pomocą gestów czynności, które pojawiły się w tekście źródłowym. Następnie uczniowie zapoznają się z grafikami oraz kącikiem gramatycznym.
b) Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie jednego zdania z użyciem czasownika zwrotnego.
Multimedium.
a) Uczniowie zapoznają się z prezentacją. Nauczyciel prosi o streszczenie codziennej rutyny chłopaka, który występuje w prezentacji.
b) Uczniowie w zeszytach opisują zapamiętane czynności. Następnie rozwiązują polecenia związane z prezentacją.
Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności – od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednej czynności i pokazanie jej koledze obok. Ten ma za zadanie zgadnąć, jaka to czynność, i ułożyć z nią jedno zdanie. Uczniowie po kolei pokazują sobie czynności tak, aby wspólnie stworzyć chronologiczny plan czynności codziennych.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
jakich czasowników użyjecie, aby opowiedzieć o codziennej rutynie?
jakie czasowniki zwrotne odnoszą się do czynności dnia codziennego?
jakie wyrażenia stosujemy do uporządkowania opisu dnia codziennego?
Praca domowa:
Uczniowie tworzą dialog, w którym stosują nazwy aktywności dnia codziennego.
Materiały pomocnicze:
Karteczki z grafiką dotyczącą czynności życia codziennego. Nauczyciel może pokazywać je uczniom pod koniec zajęć, a ci mają powiedzieć, jaka czynność widnieje na obrazku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi w trakcie samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.