Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Comment s'est passé ton week‑end ?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje odmianę wybranych czasowników w czasie przeszłym dokonanym le passé composé z czasownikiem posiłkowym être;

  • powtarza sobie słownictwo związane z czasem wolnym;

  • przedstawia czynności dokonane w przeszłości przez siebie lub inne osoby;

  • opowiada o tym, co robił w ostatni weekend.

Cele motywacyjne

Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • Strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie), 

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca w parach),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów)

Metody/techniki nauczania

podające: praca z tekstem źródłowym,

aktywizujące: dyskusja, skojarzenia,

praktyczne: nazywanie elementów prezentowanych w materiale ilustracyjnym, tabele gramatyczne,

programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku i prezentuje przykład artykułu online na temat pomysłów na spędzanie weekendu, np. 10 idées pour un week‑end insolite. Wraz z uczniami omawia zawarte tam słownictwo. W zależności od potrzeb może wspólnie z uczniami opracować mapę pojęć na temat aktywności weekendowych.

Faza realizacyjna:

Następnie nauczyciel prosi uczniów o pracę z blokiem tekstowym. Uczniowie starają się odgadnąć znaczenie wyróżnionych w tekście fragmentów, po czym rozwiązują ćwicz. 1 - 3. Przed przejściem do zawartości kącika gramatycznego nauczyciel prosi o próbę sformułowania reguły tworzenia czasu passé composé z czasownikiem posiłkowym être, następnie wraz z uczniami wspólnie omawiają planszę i wykonują przypisane do niej ćwiczenie.

W części multimedialnej uczniowie zapoznają się z poleceniem do gry oraz instrukcją. Mogą w nią grać dowolną ilość razy, w określonym przez nauczyciela czasie, indywidualnie lub w grupach, w zależności od liczby osób w klasie. Po podsumowaniu wyników gry uczniowie wykonują w parach ćwicz. 1 - 3. Ćwicz. 4 realizują samodzielnie. Wypowiedzi z tego zadania mogą następnie posłużyć do rozmowy na temat piątkowych zajęć uczniów. W tym miejscu zajęć nauczyciel może powrócić do artykułu zaprezentowanego na początku lekcji (lub mapy pojęć, jeśli uczniowie nad taką pracowali) i zaproponować uczniom ułożenie po jednym zdaniu z zawartym tam słownictwem. W zależności od poziomu zaawansowania uczniów, nauczyciel może im zaproponować również podawanie informacji zabawnych lub niemożliwych. Zadaniem pozostałej części klasy jest skomentowanie tych wypowiedzi, np. C'est vrai, Adam est parti pour Paris ce week‑end. lub Ce n'est pas vrai, il n'est pas parti pour Paris.

Faza podsumowująca:

W części Sprawdź się uczniowie wykonują samodzielnie zad. 1 - 7. Wybrane lub chętne osoby odczytują rozwiązania wskazanych przez nauczyciela zadań na głos. Wypowiedzi z zad. 7 mogą posłużyć jako punkt wyjścia do ułożenia innych historyjek i stworzenia klasowej galerii innych zabawnych postaci.

Praca domowa:

Zad. 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Przykłady artykułów poradnikowych dotyczących pomysłów na spędzanie weekendu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może posłużyć jako powtórzenie wiadomości na temat relacjonowania zdarzeń z przeszłości oraz wprowadzenie do zapoznania się z czasem imparfait.