Imię i nazwisko autora: Anna Tkaczyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Le troc de maison pour les vacances

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom B1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa - wariant III.BS2.2
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne, w tym wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne, w tym wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych (np. listy, e‑mail, SMS, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne, w tym wypowiedzi umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w tym wypowiedzi umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach, w tym związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach, w tym związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i utrwala użycie czasów przeszłych passé composé, imparfait i plus‑que‑parfait

  • odróżnia opinie pozytywne od negatywnych;

  • opowiada o sytuacjach związanych z wynajmem domu na wakacje;

  • pisze recenzję dotyczącą wynajmu domu na wakacje.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność tworzenia opisu;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie;

  • strategie kognitywne: jednokrotny wybór, łączenie obrazu z tekstem, grupowanie słów, uzupełnianie tekstu;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda programowa: przy użyciu komputera

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania, jakie są możliwe formy zakwaterowania w czasie wakacji i przerw świątecznych. Uczniowie w parach wypisują je na kartce. Następnie pyta uczniów, czy zetknęli się z wakacyjną wymianą domów. Jeśli tak, prosi o wyrażenie krótkiej opinii na temat tej formy zakwaterowania - czy było to pozytywne czy negatywne doświadczenie. Następnie nauczyciel informuje, że lekcja będzie dotyczyła wakacyjnej wymiany domów i opisu pozytywnego i negatywnego doświadczenia. 

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z treścią kącika gramatycznego. 

  3. Nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne (czasy przeszłe) i zwraca szczególną uwagę na ich użycie. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia. 

  4. Przed przejściem do pracy z plikiem audio nauczyciel prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  5. Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały wykonane.

  6. Uczniowie przechodzą do ćwiczenia 7.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: 1. grupa jest za 2. grupa przeciw wymianie domów. Każda z nich przedstawia swoje argumenty. 

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć na lekcji, na której pojawi się temat doradzania i odradzania, a także tryb rozkazujący.