Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Las profesiones más interesantes y divertidas

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

5) wyraża swoje opinie.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

5) wyraża swoje opinie.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę); 

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy nietypowych zawodów;

  • opisuje, czym zajmuje się przedstawiciel danego zawodu;

  • potrafi wyróżnić cechę danego zawodu, tworząc stopień najwyższy przymiotnika;

  • rozpoznaje formy nieregularne stopnia najwyższego przymiotnika;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i filmie są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną lub ustną, wyrażając swoją opinię;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parach;

  • opracowuje krótką ankietę, a następnie ją przeprowadza;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. rozmowa na temat zawodów;

  • rozbudzenie ciekawości ucznia poprzez interesujący temat lekcji: nietypowe zawody

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości ucznia poprzez wykorzystanie pracy z filmem i zabawy edukacyjnej;

  • zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez pracę w parach;

  • podtrzymywanie uwagi ucznia poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

film, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna, opisy wyjaśniający

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie hipotez na temat wymarzonych zawodów dzieci w Hiszpanii. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. 

b. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyszukali w tekście przymiotniki i zwrócili uwagę na ich użycie.

c. Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się nazwom zawodów i ich opisom, podali ich polskie nazwy oraz wyjaśnili, czym zajmują się ich przedstawiciele.

d. Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do tekstu: De qué habla?; Cuál es su objetivo?

d. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z informacjami na temat tworzenia stopnia najwyższego przymiotników umieszczonymi na grafikach.

b. Uczniowie wykonują ćwiczenia do grafik.

c. Nauczyciel prosi, aby uczniowie jeszcze raz zajrzeli do tekstu źródłowego i wypisali zdania, w których użyto stopnia wyższego przymiotników.

d. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie jednego zdania przymiotnikiem w stopniu najwyższym.

  1. Multimedium.

a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

b. Nauczyciel prosi uczniów, aby po hiszpańsku streścili film, przy czym jeden uczeń opowiada o jednym zawodzie.

c. Uczniowie ponownie oglądają film i wypisują zdania, w których został użyty stopień najwyższy przymiotnika.

d. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  1. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Przy wykonywaniu ćwiczenia 3. dotyczącego rzadkich zawodów nauczyciel może zorganizować zabawę edukacyjną w kalambury. Jeden uczeń pokazuje dany zawód, a reszta klasy odgaduje jego nazwę. Uczeń, który poda poprawną odpowiedź, pokazuje jako następny. Nauczyciel może rozszerzyć zabawę o inne hasła niż te, które znajdują się w krzyżówce.

c. Podczas pracy nad ćwiczeniem 1. nauczyciel może poprosić uczniów, aby ustnie ułożyli zdania z wyrażeniami z ćwiczenia na przykład: El diseñador de moda diseña ropa.

d. Po wykonaniu ćwiczenia 4. nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach zadali sobie pytania z przymiotnikiem w stopniu najwyższym i odpowiedzieli na pytania partnera/partnerki z pary, żeby poznać opinię na temat wybranych zawodów. Później uczniowie przekazują na forum klasy zdobyte opinie.

e. Na podstawie ćwiczenia 6. nauczyciel może zorganizować zabawę edukacyjną. Uczniowie najpierw sami tworzą krótką ankietę, w której zaznaczają, który zawód jest najzabawniejszy. Następnie wyniki zostają zliczone i uczniowie piszą kilka zdań na temat wyników ankiety.

d. Wykonując ćwiczenie 8., uczniowie mogą napisać komentarze na forum internetowym. Następnie każdy z uczniów zapozna się z komentarzami kolegów i koleżanek oraz je przeanalizuje. Uczniowie mają za zadanie napisać dwa zdania podsumowania, np: El guionista es la profesión menos interesante.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak powiemy, że jakiś zawód jest najbardziej emocjonujący lub nowatorski?

  • Jakie nietypowe zawody umiemy wymienić?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy nietypowych zawodów.

  • Potrafię wyróżnić cechę charakterystyczną danego zawodu.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie przeprowadzić w języku polskim ankietę podobną do tej z ćwiczenia 6., a następnie po hiszpańsku przedstawić wnioski z ankiety.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami zawodów

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.