Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

La casa de Miguel/Dom Miguela

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII; poziom A1.

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

II. Rozumienie wypowiedzi.

Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

III. Tworzenie wypowiedzi.

Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

IV. Reagowanie na wypowiedzi.

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

V. Przetwarzanie wypowiedzi.

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Cele kształcenia – wymagania szczegółowe

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

4) znajduje w tekście określone informacje;

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

5) wyraża swoje opinie.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

5) wyraża swoje opinie.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę;

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i opisuje różne typy mieszkań i budynków mieszkalnych;

  • wyraża opinię na temat wyglądu mieszkań i domów.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • angażuje się w lekcję dzięki przedstawieniu aspektów socjokulturowych i nawiązaniu do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;

  • uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hiszpańskojęzycznymi.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania

burza mózgów, opis wyjaśniający, prezentacja multimedialna, drama, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku i zadaje kilku uczniom pytanie Qué tal?/Cómo estás?

  2. Sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć i nawiązuje do tematu lekcji.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie rodzaje mieszkań czy domów są w stanie wymienić. Następnie przedstawia im ciekawostkę do wprowadzenia w temat lekcji.

  4. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Wypisują pojawiające się w dialogu nazwy typów mieszkań oraz przymiotniki służące do ich opisu.

  • Nauczyciel tłumaczy nowe słownictwo.

  • Uczniowie tworzą po jednym zdaniu, w którym mówią, w jakim domu mieszkają i opisują go jednym z przymiotników, które pojawiły się w dialogu, np.: Vivo en una casa grande.

  1. Grafika:

  • Nauczyciel przedstawia liczebniki porządkowe, wyjaśnia kwestię ich uzgadniania z rodzajem i liczbą rzeczowników.

  • Uczniowie tworzą zdania, w których mówią, ile pięter ma ich blok lub dom. Wskazują, na którym piętrze znajduje się ich pokój.

  1. Kącik gramatyczny:

  • Nauczyciel przedstawia uczniom przymiotniki i pyta, czy znają znaczenie któregoś z nich.

  • Nauczyciel wyjaśnia znaczenia przymiotników, a następnie prosi uczniów o odgadnięcie znaczenia ich antonimów.

  • Nauczyciel tłumaczy, że przymiotniki uzgadniają się liczbą i rodzajem z rzeczownikiem.

  • Uczniowie tworzą po dwa zdania opisujące ich dom, blok lub mieszkanie, używając przymiotników z tabelki.

  1. Multimedium (audiobook):

  • Przed wysłuchaniem dialogu uczniowie wykonują ćwiczenie 1.

  • Uczniowie zapoznają się z kolejnymi poleceniami, dialogu, po czym wykonują ćwiczenia.

  • Uczniowie w parach tworzą dialog (podobny do tego z nagrania), w którym krótko opisują dom/mieszkanie, w którym mieszkają, podając przy tym nazwę rodzaju budynku. Pytają rozmówcę o rodzaj budynku, w którym mieszka.

  1. Część ćwiczeniowa:

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych, w których uczniowie całkiem sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • W ćwiczeniu 3. uczniowie mogą sformułować pytania do każdego ze zdań. W ten sposób podczas pracy w parach zasugerują koledze/koleżance poprawną odpowiedź oraz przećwiczą układanie pytań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia różnych typów mieszkań i prosi, aby w celu powtórzenia podali ich nazwy.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  3. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich czasowników użyjecie, aby opisać wygląd mieszkania?

  • Jakich przymiotników użyjecie, aby opisać mieszkanie?

  • Jakie znacie typy budynków mieszkalnych?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu w skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam czasowniki używane do opisu wyglądu mieszkań;

  • Znam przymiotniki służące do opisu mieszkania;

  • Określam kolejność, stosując liczebniki porządkowe.

  • Potrafię powiedzieć, na którym piętrze mieszkam.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują opis wymarzonego domu.

Materiały pomocnicze:

zdjęcia różnych typów mieszkań do wprowadzenia uczniów w temat lekcji lub do powtórzenia słownictwa w końcowej fazie lekcji

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może służyć uczniom do sprawdzenia wiedzy lub przećwiczenia słownictwa w domu. Może też być punktem wyjścia do pracy w parach i do tworzenia dialogów.