Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Este animal vive en la granja o en el zoo?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
4) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy zwierząt hodowlanych i egzotycznych;
zna oraz stosuje odpowiednie czasowniki do opisu zwierząt;
kategoryzuje nowe zagadnienia;
analizuje informacje zawarte w tekstach i katalogu;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i katalogu są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną na temat zwierząt;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. opisywania ulubionego zwierzęcia, opisywania zwierzęcia, które widział w zoo;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie katalogu interaktywnego.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
katalog interaktywny, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy w Hiszpanii żyją te same zwierzęta co w Polsce. Następnie prosi ich o zapoznanie się z ciekawostką.
3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy zwierząt.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby streścili oba teksty w języku polskim (ustnie lub pisemnie).
c. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
d. Po wykonaniu polecenia 1. nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do tekstu: Quién habla en el texto?; Por qué podemos decir qué es una noticia?; Qué partes tiene?
e. Podczas wykonywania polecenia 2. nauczyciel może poprosić uczniów o wskazanie odpowiednich fragmentów tekstów, aby udowodnić poprawność odpowiedzi.
2. Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z nazwami zwierząt hodowlanych oraz egzotycznych.
b. Uczniowie wykonują polecenie do kącika ze słownictwem.
c. Nauczyciel może rozszerzyć polecenie 5. i podzielić uczniów na pary. Jedna osoba czyta nazwę wybranego zwierzęcia, a druga osoba ma za zadanie poprawnie ją zapisać.
3. Multimedium.
a. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdej z grup przydzielone zostają dwa zwierzęta z katalogu: jedno z farmy i jedno z zoo. Grupy mają za zadanie dowiedzieć się jak najwięcej o tych zwierzętach, a następnie przedstawić informacje kolegom i koleżankom.
b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z całością multimedium.
c. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
d. Po wykonaniu polecenia 2. nauczyciel może podzielić uczniów na pary. Każda osoba ma za zadanie wybrać jedną informację na temat dwóch zwierząt. Druga osoba powinna zgadnąć, jakie to zwierzę.
4. Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Ćwiczenie 3. może również posłużyć do opisu zwierząt. Uczniowie w parach mogą na zmianę opisywać zwierzęta przedstawione na zdjęciach do krzyżówki.
c. Podczas wykonywania ćwiczenia 4. nauczyciel może zapytać uczniów, jakich innych zwierząt, których nazwy nie zostały umieszczone w tabeli, dotyczą podane zdania.
d. Ćwiczenie 7. może być wykonane ustnie.
e. Podczas przedstawiania rozwiązania ćwiczenia 8. uczniowie mogą przeczytać klasie swoje wiadomości bez wypowiadania nazw zwierząt, które opisali. Ich koledzy mają za zadanie zgadnąć, o jakie zwierzę chodzi.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie nazwy zwierząt potrafimy wymienić w języku hiszpańskim?
Jakich czasowników możemy użyć do opisu zwierzęcia?
Jak powiemy, że zwierzę jest duże, żyje w morzu czy je trawę?
3. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy zwierząt hodowlanych i egzotycznych.
Potrafię opisać zwierzęta.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie wyszukać informację na temat jednego zwierzęcia hodowlanego lub egzotycznego, sprawdzić jego nazwę w słowniku i opisać je przy pomocy poznanego na lekcji słownictwa.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami zwierząt i zdjęcia zwierząt
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.