Imię i nazwisko autora:

Urszula Garbacz

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć:

Parlez‑moi d’amour

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje teksty‑listy o różnym charakterze;

  • porządkuje swoją wiedzę z zakresu słownictwa określającego uczucia pozytywne i negatywne;

  • utrwala i powtarza odmianę czasowników regularnych i nieregularnych w subjonctif présent;

  • zapoznaje się z opisami filmów i utworów literackich przedstawiających znane pary.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • kształci umiejętność tworzenia opisów stanów emocjonalnych;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób;

  • rozwija umiejętność reakcji w różnych stanach emocjonalnych;

  • zapoznaje się z różnymi typami uczuć.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, wyszukiwanie nazw na podstawie definicji, tworzenie wyrazów z rozsypanki, wyszukiwanie słów w wykreślance, selekcja informacji prawdziwych i fałszywych

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: mapa myśli, burza mózgów, piramida priorytetów

  • metody praktyczne: studium przypadku, analiza materiału źródłowego, analiza prezentacji

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel podaje temat lekcji: Parlez‑moi d’amour.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Est‑ce qu'on écrit des lettres actuellement ? Quelles lettres écrit‑on ? Pour qui ? Odpowiedzi zapisuje na tablicy.

  • Pytanie ukierunkowujące na temat: Est‑ce que les lettres d'amour sont encore populaires ? Oui ? Non ? Pourquoi ? - krótka dyskusja na ten temat.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z tekstami‑listami. Wyjaśnia słownictwo, jeśli jest taka konieczność. Uczniowie w grupach szukają odpowiedzi do ćwiczeń 1‑2, potem na forum klasy sprawdzają poprawność odpowiedzi.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo AMOUR i pyta o skojarzenia z tym rzeczownikiem, nakierowuje uczniów na słownictwo dotyczące różnych uczuć.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia leksykalne: 3 i 5. Nauczyciel podkreśla, że słownictwo związane z uczuciami wymaga szczególnej oprawy gramatycznej, jaką jest użycie subjonctif présent.

  • Po analizie tabelki gramatycznej, uczniowie wykonują ćwiczenia, które jej towarzyszą: 6‑8. Ostatnim ćwiczeniem jest uzupełnienie czasownikiem fragmentu tekstu piosenki.

  • Multimedia - tę część uczniowie mogą wykonywać w grupach lub parach. Uczniowie przypominają sobie historie, które są przedstawione na slajdach. Jeśli jakaś historia nie jest im znana, sprawdzają z użyciem Internetu, o czym opowiada dana historia. Następnie wykonują ćwiczenia do multimedium.

  • Ostatni etap to część „Sprawdź się”, która zawiera ćwiczenia związane z uczuciami i subjonctif présent jako forma utrwalenia przedstawionego materiału. Ćwiczenie 7 i/lub 8 można zaproponować jako pracę domową. Należy przypomnieć uczniom, żeby opierali się na tekstach listów, które były w tej lekcji, na słownictwie opisującym uczucia jak i użyciu subjonctif présent

Faza podsumowująca:

Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia. 

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą: 

  • zaproponować własny plakat do jakiejś miłosnej historii‑praca w grupach.