Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot: Język francuski 

Temat zajęć: Liberté, Égalité, Fraternité

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2.0. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (2. język obcy nowożytny od początku w klasie I liceum ogólnokształcącego lub technikum)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • poznaje wartości, zasady i symbole Republiki Francuskiej;

  • używa zaimków nieokreślonych tout, toute, tous, toutes;

  • opisuje symbole narodowe Polski i wyjaśnia ich znaczenie.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności. 

  • Uczeń ćwiczy umiejętność tworzenia opisów.

  • Uczeń rozwija umiejętność prezentacji siebie i innych osób. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe : grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście

  • strategie kognitywne: ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki

  • strategie afektywne: motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie

  • strategie społeczne: zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie, pogadanka

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: quiz

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

przykładowe materiały: listy lub maile z różnymi zwrotami grzecznościowymi 

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, co takiego sprawia, że uczniowie czują się Polakami. Co to znaczy, kto o tym decyduje. Jak Polacy zbudowali swoją tożsamość? Czy to dotyczy wszystkich narodów?

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym w e‑materiale, a następnie w parach odpowiadają na pytania.

  • Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanych zadań.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie części gramatycznej i wykonanie dołączonych do niej poleceń.

  • Uczniowie przeglądają część multimedialną i wykonują w parach ćwiczenia. Cała klasa sprawdza poprawne odpowiedzi.

  • Nauczyciel przygotowuje wcześniej zestaw ok. 20 zdjęć przedstawiających różne obiekty, przedmioty, miejsca, budynki, na których widoczne są symbole Francji. Uczniowie biorą udział w quizie i wskazują symbole na wyświetlanych ilustracjach.

Przykłady ilustracji:

https://fr.wikipedia.org/wiki/F%C3%AAte_nationale_fran%C3%A7aise#/media/Fichier:14_juillet_2018_-feu_d'artifice_de_la_f%C3%AAte_nationale_tir%C3%A9e_depuis_le_champ_de_Mars%C3%A0_Paris_par_le_Groupe_F_(42507714095).jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kogut_galijski#/media/Plik:Grille_du_Coq_detail.jpg

https://fr.wikipedia.org/wiki/Timbre_postal#/media/Fichier:Ceres_20c_noir_01.jpg

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6 w sekcji Sprawdź się. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7 i 8.

  • Uczniowie przygotowują krótkie prezentacje na temat symboli Polski.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.