Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Qué hace un periodista?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy zawodów oraz miejsc pracy;

  • potrafi opisać, czym zajmują się przedstawiciele wybranych zawodów;

  • formułuje pytania, aby uzyskać informacje na temat specyfiki niektórych zawodów;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i mapie pojęć;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną, opisując zawody;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parze;

  • rozwija mapę myśli;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat zawodów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie zabawy edukacyjnej;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich jest zapotrzebowanie na zawody związane z nowymi technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy zawodów. Aby zwiększyć motywację uczniów, nauczyciel podkreśla, że jest to tekst z portalu edukacyjnego służącego poradnictwu zawodowemu.

  • Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zadaje ogólne pytania: De qué habla el texto?; Cuál es el objetivo del texto?; A quién puede ser útil este texto?; En qué momento puede ser útil?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie form pojawiających się w ćwiczeniach dopisali do każdego zawodu z ćwiczenia jego nazwę w rodzaju żeńskim.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami zawodów i miejsc pracy oraz ich opisami.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z zawodów lub któreś z miejsc pracy na grafice mają nazwę podobną w języku polskim i prosi o wskazanie tych nazw.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki. Nauczyciel może poprosić, aby uczniowie pogrupowali w ten sam sposób wszystkie wyrażenia, które pojawiły się na grafice.

  • Uczniowie zapoznają się odmianą czasowników nieregularnych oraz wykonują ćwiczenie do grafiki.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  • Nauczyciel może rozszerzyć polecenie 1. Na podstawie mapy pojęć uczniowie mogą ustnie zadawać sobie nawzajem pytania i odpowiadać na nie na podstawie przykładów z ćwiczenia.

  • Nauczyciel może zrealizować polecenie 2. z wykorzystaniem zabawy edukacyjnej. Jeden z uczniów ma za zadanie pokazać dany zawód kolegom i koleżankom bez używania słów. Pozostali uczniowie zgadują nazwę zawodu.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach dodali jeden zawód, miejsce pracy oraz funkcję do swojej mapy myśli i podzielili się pomysłami z kolegami i koleżankami. Uczniowie mają za zadanie samodzielnie przetłumaczyć informacje, które znaleźli lub skorzystać z mediów hiszpańskojęzycznych.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenia 7. i 8. mogą być zrealizowane w formie ustnej

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie nazwy zawodów znamy?

  • Jakie funkcje pełnią te zawody i w jakich miejscach są wykonywane?

  • Jak powiemy: oni serwują, grają czy budują?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy zawodów oraz miejsc pracy.

  • Potrafię opisać, czym zajmuje się przedstawiciel danego zawodu.

  • Potrafię odmienić wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie wyszukać jeden dodatkowy zawód, miejsce pracy i funkcję i dodać je do swojej mapy pojęć.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami zawodów oraz miejsc pracy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.