Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Qué hace un periodista?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy zawodów oraz miejsc pracy;
potrafi opisać, czym zajmują się przedstawiciele wybranych zawodów;
formułuje pytania, aby uzyskać informacje na temat specyfiki niektórych zawodów;
analizuje informacje zawarte w tekście i mapie pojęć;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną i ustną, opisując zawody;
rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parze;
rozwija mapę myśli;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat zawodów;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie zabawy edukacyjnej;
zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich jest zapotrzebowanie na zawody związane z nowymi technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy zawodów. Aby zwiększyć motywację uczniów, nauczyciel podkreśla, że jest to tekst z portalu edukacyjnego służącego poradnictwu zawodowemu.
Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zadaje ogólne pytania: De qué habla el texto?; Cuál es el objetivo del texto?; A quién puede ser útil este texto?; En qué momento puede ser útil?
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie form pojawiających się w ćwiczeniach dopisali do każdego zawodu z ćwiczenia jego nazwę w rodzaju żeńskim.
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z nazwami zawodów i miejsc pracy oraz ich opisami.
Nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z zawodów lub któreś z miejsc pracy na grafice mają nazwę podobną w języku polskim i prosi o wskazanie tych nazw.
Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki. Nauczyciel może poprosić, aby uczniowie pogrupowali w ten sam sposób wszystkie wyrażenia, które pojawiły się na grafice.
Uczniowie zapoznają się odmianą czasowników nieregularnych oraz wykonują ćwiczenie do grafiki.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Nauczyciel może rozszerzyć polecenie 1. Na podstawie mapy pojęć uczniowie mogą ustnie zadawać sobie nawzajem pytania i odpowiadać na nie na podstawie przykładów z ćwiczenia.
Nauczyciel może zrealizować polecenie 2. z wykorzystaniem zabawy edukacyjnej. Jeden z uczniów ma za zadanie pokazać dany zawód kolegom i koleżankom bez używania słów. Pozostali uczniowie zgadują nazwę zawodu.
Nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach dodali jeden zawód, miejsce pracy oraz funkcję do swojej mapy myśli i podzielili się pomysłami z kolegami i koleżankami. Uczniowie mają za zadanie samodzielnie przetłumaczyć informacje, które znaleźli lub skorzystać z mediów hiszpańskojęzycznych.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Ćwiczenia 7. i 8. mogą być zrealizowane w formie ustnej
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie nazwy zawodów znamy?
Jakie funkcje pełnią te zawody i w jakich miejscach są wykonywane?
Jak powiemy: oni serwują, grają czy budują?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy zawodów oraz miejsc pracy.
Potrafię opisać, czym zajmuje się przedstawiciel danego zawodu.
Potrafię odmienić wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie wyszukać jeden dodatkowy zawód, miejsce pracy i funkcję i dodać je do swojej mapy pojęć.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami zawodów oraz miejsc pracy
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.