Przedmiot: język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Records de notre planète

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa IV liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa wybrane miejsca na Ziemi, znane z rekordów naturalnych,

  • stopniuje przymiotniki,

  • opowiada o interesujących i wyjątkowych miejscach na świecie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ćwiczy kompetencje miękkie i rozwija umiejetność kontruowania wypowiedzi ustnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, łączenie w pary, podpisywanie elementów na ilustracji, uzupełnianie tekstu

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym

  • metoda eksponująca: animacja

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii

Formy zajęć: praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy kiedykolwiek słyszeli o jakichś rekordach w przyrodzie. Pyta, czy dokumentowanie takich rekordów jest według nich wartościową informacją, czy przyczynia się do lepszego poznania świata. Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z czytanką, a następnie rozwiązują ćwiczenia do tekstu. Nauczyciel zachęca do dyskusji. Pyta uczniów, czy według nich motywacja bohatera jest interesująca, czy uważają jego marzenie za możliwe do spełnienia. Dodatkowo prosi o uzasadnienie odpowiedzi.

Uczniowie zapoznają się z planszą ze słownictwem Rappel lexical. Omawiają zaprezentowane tam słownictwo, wyjaśniają nowe terminy. Nauczyciel może dodatkowo zapytać, czy uczniowie widzieli kiedykolwiek którąś z przedstawionych formacji, niekoniecznie zaliczającą się do rekordów naturalnych.

Następnie nauczyciel dwukrotnie odtwarza animację. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń do multimedium. Po ich sprawdzeniu nauczyciel prosi kilku chętnych/wybranych uczniów o odczytanie odpowiedzi na ćwiczenie czwarte.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują wybrane/wskazane ćwiczenia z bloku Sprawdź się. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia siódmego. Uczniowie mogą wykonać je w parach lub małych grupach. Następnie ich zadaniem jest przedstawienie wybranych miejsc pozostałym uczestnikom lekcji i uzasadnienie w kilku zdaniach, dlaczego akurat ten rekord wydał im się ciekawy.

Praca domowa:

  • ćw. 8 z e‑materiału

Materiały pomocnicze: uczniowie mogą wyszukać w internecie zdjęcia miejsc, które wybrali do przedstawienia w ćw. 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana do przypomnienia uczniom wybranych zagadnień dotyczących świata przyrody i ukształtowania terenu.