Autor: Anna Tkaczyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Ville idéale

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala nazwy regionów i departamentów francuskich;

  • powtarza nazwy kierunków geograficznych;

  • porównuje wybrane miasta, używając formy superlatif z niektórymi częściami mowy;

  • pisze post na forum na temat idealnego miasta w Polsce.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie;

  • strategie kognitywne: jednokrotny wybór, łączenie obrazu z tekstem, łączenie nagrania z tekstem, grupowanie słów, uzupełnianie tekstu.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, mapa Francji

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od burzy mózgów – zapisuje na tablicy hasło villes françaises. Uczniowie podają nazwy znanych im miast, a nauczyciel notuje je na tablicy. Potem nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzą im się nazwy tych miast. Następnie notuje na tablicy skojarzenia, np. zabytki, znane postaci. Nauczyciel informuje, że lekcja będzie dotyczyła idealnego miasta.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Coin lexique. Rozdaje uczniom, pracującym w parach, mapę Francji z podziałem na regiony i z zaznaczonymi 10 pinezkami oraz listę miast z ich położeniem geograficznym i prosi o umiejscowienie miast na mapie. Potem pokazuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej lub tradycyjnej. Uczniowie czytają tekst źródłowy w Coin lecture i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem gramatycznym. Nauczyciel zwraca uwagę na formy nieregularne przymiotników. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia. Przed przejściem do pracy z katalogiem nauczyciel krótko mówi o podziale administracyjnym, wprowadzając terminy, takie jak: la région, le département, la communele chef‑lieu. Następnie uczniowie rozpoczynają pracę z multimedium. Samodzielnie rozwiązują zadania sprawdzające zrozumienie treści katalogu. Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały wykonane poprawnie. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach wybrali najlepsze polskie miasto do studiowania, najbardziej ekologiczne, najszybciej rozwijające się itd. oraz uzasadnili swój wybór. Nauczyciel zachęca do sprawdzenia informacji w internecie.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

mapa Francji

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog może posłużyć jako materiał pomocniczy na lekcji o geografii Francji.