Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: La nétiquette - le savoir‑vivre sur Internet

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+ 

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna podstawowe zasady postępowania w świecie wirtualnym,

  • umie używać słownictwa dotyczącego internetu i użycia komputera,

  • używa czasu futur simple i trybu conditionnel présent do formułowania reguł netykiety oraz dawania rad,

  • poprawnie tworzy wypowiedź ustną na temat zasad w świecie wirtualnym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości (dowiaduje się, jakie są zasady pisania wiadomości w internecie);

  • rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych w celu formułowania zasad.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja;

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie;

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują.

Nauczyciel pokazuje uczniom wideo lub zdjęcia kampanii społecznych zwracających uwagę na niebezpieczeństwa internetu:

http://idata.over-blog.com/0/51/64/42/Tibous-Mag/ActionInnocence_ChambreFilles.jpg

lub  https://www.actioninnocence.org/wp-content/uploads/2021/09/Campagne2015_850_2.jpeg

wideo: https://www.dailymotion.com/video/x7p1cz

Następnie pyta uczniów, jakie niebezpieczeństwa są przedstawione w tych dokumentach. Pyta też, jakie zachowania mogą narazić internautę na te niebezpieczeństwa. Przyklady pytań : Quels dangers sont présentés dans les documents ? Vous en connaissez d’autres ? Quels comportements peuvent être la source de ces dangers ?

Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo la nétiquette i pyta uczniów, czy je znają i co według nich oznacza.

Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. Najlepiej omówić zawarte na grafikach treści na forum klasy, upewniając się, czy uczestnicy zajęć rozumieją przedstawione zwroty. W dalszej kolejności uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia dołączone do kącika leksykalnego.

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jak udzielać rad. Jesli uczniowie nie potrafią sobie przypomnieć nazw struktur gramatycznych stosowanych do udzielania rad, można ich poprosić o przetlumaczenie kilku zdań z języka polskiego na francuski, np. Powinieneś użyć formuły grzecznościowej w twoim mailu. Nie powinieneś obrażać nikogo w internecie. Wśród propozycji uczniów powinien się pojawić tryb warunkowy oraz specyficzne słownictwo (np. czasowniki devoir, falloir, valoir, pouvoir). Aby uporządkować te kwestie, nauczyciel przechodzi do Coin grammaire oraz Coin communication, za pomocą których kontytuuje rozmowę kierowaną o formułowaniu rad. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia załączone do obu kącików.

Nauczyciel przechodzi do pracy z nagraniem. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie w parach rozwiązują zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach lub w małych grupach. Jedna osoba z pary lub grupy wymyśla sytuację, z jaką spotkała się lub z jaką można się spotkać w internecie, np. anonimowość, obrażanie, brak odpowiedzi na wiadomości, nieodpowiedni rejestr języka, etc. Pozostałe osoby z grupy doradzają jej, co powinna zrobić w opisanej sytuacji. Na koniec proponują kilka zasad, które według nich powinny obowiązywać w mediach społecznościowych. Po wyznaczonym czasie dzielą się przygotowanymi przez siebie zasadami na forum klasy.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału -pisemnie.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nagranie może posłużyć do pracy nad mową zależną lub językiem potocznym. Uczeń może być poproszony o przeredagowanie fragmentów dialogu zmieniając język potoczny na oficialny. Lekcję można też wykorzystać podczas innych zajęć poświęconych np. cyberprzemocy.