Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć: On commande une pizza
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi złożyć telefonicznie zamówienie w pizzerii,
potrafi dokonać zakupów,
posługuje się wyrażeniami ilościowymi,
zna wybrane nazwy owoców i warzyw.
Cele motywacyjne:
Znajomość nazw wyrażeń ilościowych, nazw wybranych owoców i warzyw oraz zwrotów umożliwiających dokonanie zakupów pozwoli wykorzystać je w kolejnych lekcjach, a także będzie niezwykle przydatne w praktycznych sytuacjach codziennych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja,
metoda skojarzeń.
Metody/techniki nauczania:
metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, tablety lub smartfony, zeszyt przedmiotowy.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. Objaśnia tematykę lekcji. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Tu aimes la pizza?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przechodzi do bloku tekstowego.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na składniki występujące w menu pizzerii oraz na ceny pizz. Nauczyciel omawia nazwy składników, zadaje pytania o konkretne pizze: Combien coûte une pizza poulet / tonno / marinera … itd., quels sont les ingrédients d'une pizza Marguerita ?
Nauczyciel prosi o wykonanie poleceń do bloku tekstowego, następnie weryfikuje poprawność, prosząc wybranych uczniów o podanie odpowiedzi.
Nauczyciel przechodzi do dialogu. Sprawdza zrozumienie tekstu, prosi o wykonanie ćwiczeń, sprawdza poprawność ich wykonania.
Nauczyciel przechodzi do multimedium. Prosi uczniów o wysłuchanie i obejrzenie prezentacji oraz wykonanie poleceń, następnie weryfikuje poprawność odpowiedzi. Chętne osoby odpowiadają na pytanie z ćwiczenia 4 na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Brak
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Prezentacja może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom wyrażeń ilościowych, nazw warzyw i owoców oraz przypomnienia wiadomości w zakresie zakupów, towarów i ich cech.