Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: On commande une pizza

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi złożyć telefonicznie zamówienie w pizzerii,

  • potrafi dokonać zakupów, 

  • posługuje się wyrażeniami ilościowymi,

  • zna wybrane nazwy owoców i warzyw. 

Cele motywacyjne:

Znajomość nazw wyrażeń ilościowych, nazw wybranych owoców i warzyw oraz zwrotów umożliwiających dokonanie zakupów pozwoli wykorzystać je w kolejnych lekcjach, a także będzie niezwykle przydatne w praktycznych sytuacjach codziennych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja,

  • metoda skojarzeń.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony, zeszyt przedmiotowy. 

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. Objaśnia tematykę lekcji. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Tu aimes la pizza?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do bloku tekstowego. 

Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na składniki występujące w menu pizzerii oraz na ceny pizz. Nauczyciel omawia nazwy składników, zadaje pytania o konkretne pizze: Combien coûte une pizza poulet / tonno / marinera itd., quels sont les ingrédients d'une pizza Marguerita ?

Nauczyciel prosi o wykonanie poleceń do bloku tekstowego, następnie weryfikuje poprawność, prosząc wybranych uczniów o podanie odpowiedzi.

Nauczyciel przechodzi do dialogu. Sprawdza zrozumienie tekstu, prosi o wykonanie ćwiczeń, sprawdza poprawność ich wykonania.

Nauczyciel przechodzi do multimedium. Prosi uczniów o wysłuchanie i obejrzenie prezentacji oraz wykonanie poleceń, następnie weryfikuje poprawność odpowiedzi. Chętne osoby odpowiadają na pytanie z ćwiczenia 4 na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom wyrażeń ilościowych, nazw warzyw i owoców oraz przypomnienia wiadomości w zakresie zakupów, towarów i ich cech.