Imię i nazwisko autora:

Jadwiga Listwan

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

En retard pour les vacances ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa II, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności. 

3. Kompetencje cyfrowe. 

4. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy;

  • utrwala i powtarza odmianę czasowników w czasie przeszłym le passé composé;

  • relacjonuje wydarzenia zakończone w czasie przeszłym;

  • tłumaczy element zdania z języka polskiego na język obcy;

  • sytuuje czynność w czasie, używając zwrotów: en avance, en retard, à l’heure, trop tard, trop tôt, etc.

  • zna nazwy sportów i rozrywek uprawianych w czasie wakacji i czasie wolnym;

  • potrafi zredagować wpis na stronie internetowej i napisać e‑mail.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do opowiadania o sportach i aktywnościach wykonywanych w czasie wakacji (ustnie i pisemnie).

Strategie uczenia się:

Strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.

Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja, transformacje.

Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

metoda aktywizująca: burza mózgów, blended learning

metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, miniwykład

metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

Tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt, aplikacje typu Mentimeter, Quizlet.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują i jakie środki lokomocji znają po francusku: Quels moyens de transport connaissez‑vous ? Uczniowie odpowiadają całymi zdaniami. Następnie nauczyciel pisze na tablicy słowo: les vacances i prosi o skojarzenia – burza mózgów. Można poprosić uczniów o odpowiedzi przy pomocy aplikacji Mentimeter, a wyniki zaprezentować wszystkim uczniom, można też stworzyć odpowiedni komponent na platformie ZPE.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym,

  • Na podstawie przeczytanego tekstu uczniowie wykonują po kolei wszystkie polecenia dołączone do materiału źródłowego.

  • Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i pyta uczniów, czy piszą lub czy kiedykolwiek pisali pamiętnik le journal intime, a następnie pyta, co robili poprzedniego dnia lub w weekend.

  • Nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne (zasady tworzenia czasu przeszłego złożonego passé composé) i prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń. Należy zwrócić uwagę na czasowniki, które w czasie przeszłym złożonym odmieniają się z czasownikiem posiłkowym être oraz jak zachowują się czasowniki zwrotne w tym czasie złożonym. Nauczyciel może poprosić uczniów o przypomnienie nieregularnych form imiesłowu czasu przeszłego i zapisać je na tablicy.

  • Nauczyciel analizuje z uczniami zwroty określające umiejscowienie w czasie (np.: en avance, en retard, à l’heure, trop tard, trop tôt, etc.) i podaje przykłady ich użycia. Następnie uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia.

  • Nauczyciel pyta uczniów o znane im sporty wodne oraz sposoby spędzania czasu na wakacjach, a następnie prezentuje zdjęcia aktywności wakacyjnych wraz z ich nazwami. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie.

  • Nauczyciel uruchamia materiał multimedialny.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani lub chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. Uczniowie mają możliwość powrotu do kącika Przypomnij sobie celem przypomnienia reguł tworzenia form czasu przeszłego złożonego oraz zwrotów pozwalających umiejscowić czynność w czasie. Dodatkowo uczniowie mają możliwość powrotu do kącika leksykalnego celem przypomnienia sobie nazw sportów i aktywności wakacyjnych.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

Ćw. 7 z e‑materiału (ustnie) oraz ćw. 8 – jeśli nie zostało wykonane na lekcji.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Plik audio może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu w celu powtórzenia materiału (czas przeszły złożony), rozszerzenia materiału (zwroty umiejscawiające czynność w czasie, sporty i czynności wakacyjne oraz relacjonowania wydarzeń i wyłapywania najważniejszych informacji z tekstu pisanego lub słuchowego. Nauczyciel może również zastosować metodę blended learning celem zweryfikowania wiadomości zapamiętanych przez uczniów i poprosić o zapoznanie się z multimedium samodzielnie w domu przed lekcją.