Imię i nazwisko autora: Anna Rewicka‑Lor

Przedmiot: język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć: Où tu habites ?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII

Podstawa programowa:

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje odmianę czasownika habiter i opowiada, gdzie mieszka,

  • przedstawia siebie i inne osoby,

  • stosuje rodzajniki ściągnięte w przypadku nazw krajów, kontynentów, wysp etc.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy bardziej rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne w poznawanym języku.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie

strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z obrazem, łączenie audio z tekstem i obrazem

strategie metakognitywne: nawiązanie do informacji już nabytych, wzbogacenie wiedzy już nabytej o nowe informacje

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

metody podające: opis

metody programowe: przy użyciu nowych technologii

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel podaje/zapisuje temat lekcji i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie odsłuchują i czytają dialogi z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w dialogach nazw miast i państw.

  • Nauczyciel analizuje z uczniami tabelę nazw państw – zwraca uwagę na rodzaj rzeczowników i na zastosowanie rodzajnika określonego dla krajów.

  • Nauczyciel wprowadza przyimki przed nazwami państw (en/au/aux) oraz miastami (à).

- Nauczyciel zachęca do przeczytania wypowiedzi postaci z grafiki interaktywnej i nadzoruje wykonanie ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa: -

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika multimedialna może służyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.