Imię i nazwisko autora:

Anna Dubaniowska 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

C'est la fin des sacs en plastique !

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się 

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • stosuje słownictwo opisujące zachowania proekologiczne,

  • stosuje przyrostki wyrażające możliwość,

  • rozwija umiejętność wyrażania opinii na tematy związane z ekologią.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do opisywania otaczającej ich rzeczywistości w kontekście problemów ekologicznych i do podawania rozwiązań. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie

  • strategie kognitywne: łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda fałsz, transformacje

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda aktywizująca: dyskusja, blended learning

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, mini wykład

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, rzutnik, tablica, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na początku lekcji nauczyciel zadaje pytanie : Avez‑vous entendu parler du mode de vie zéro déchets ? Pourriez‑vous l’expliquer ? Po wysłuchaniu wybranych uczniów, prowadzący podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel proponuje pracę w grupach. Uczniowie formułują zasady podejścia zero śmieci. Są podzieleni na grupy, np: gotowanie, zakupy, higiena, sprzątanie, itd. i formułują zasady, ograniczając się do swojego obszaru. Uczniowie odczytują przygotowane zasady. Następnie wszyscy zapoznają się z tekstem z Coin lecture, po czym nauczyciel pyta ich, które z reguł nie pojawiły się w ich pracy grupowej.

Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym i utrwalają słownictwo, odpowiadając na pytania nauczyciela, np: Quels déchets sont recyclables ? Pourquoi a‑t-on des poubelles de couleurs différentes ? Quels types d’emballage connaissez‑vous ? De quoi peut‑on se servir pour transporter ses courses ?

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Quelles autres solutions pour réduire les déchets connaissez‑vous ?

Po wysłuchaniu wybranych uczniów, nauczyciel proponuje uczniom pracę z prezentacją multimedialną. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie przystępują do pracy w parach. Notują wszystkie wymienione w multimedium rozwiązania i inicjatywy mające na celu ograniczenie śmieci. Następnie dyskutują i ustalają ranking rozwiązań od najbardziej do najmniej skutecznych. Przygotowują również uzasadnienie swojej decyzji. Następnie nauczyciel łączy pary w zespoły czteroosobowe, członkowie zespołów porównują swoje rankingi i uzasadnienia. Na koniec przedstawiają klasie podobieństwa i różnice rankingów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:

Quelles sont les règles de zéro déchet ?

Pourriez‑vous rejoindre le mouvement zéro déchet ? Pourquoi ?

Que peut‑on faire à l'échelle nationale pour réduire les déchets ?

Quelles initiatives pour lutter contre la pollution plastique trouvez‑vous les plus efficaces ? Pourquoi ?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może posłużyć podczas lekcji na temat zagrożeń powodowanych przez śmieci.