Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: Quel métier pour un esprit créatif ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa II, liceum/technikum, poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa wybrane zawody kreatywne;

  • wymienia cechy ludzi kreatywnych, ich zadania zawodowe oraz nazywa ich potencjalne miejsca pracy;

  • ocenia, czy jest osobą kreatywną oraz opowiada, czy interesowałby go któryś z zawodów kreatywnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zyskuje motywację do oceny swoich predyspozycji zawodowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, znane słowa w nowym kontekście, grupowanie materiału językowego, zastosowanie obrazu i dźwięku.

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, grupowanie wyrażeń, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu, wybór prawidłowej opcji w tekście, łączenie nagrania z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z materiałem multimedialnym;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe, praca zespołowa;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zapisuje na tablicy MÉTIER CRÉATIF. Zachęca uczniów do podzielenia się spostrzeżeniami dotyczącymi tego, co rozumieją przez to pojęcie. Uczniowie mogą wymienić konkretny zawód, cechę charakteru czy np. miejsce pracy. Nauczyciel prosi uczniów, by swoje propozycje podawali po francusku, a w razie problemów korzystali ze słowników internetowych.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem źródłowym i rozwiązują ćwiczenia sprawdzające rozumienie czytanki. Ewentualne wątpliwości mogą konsultować w parach. Następnie prosi, aby każdy wypisał pięć nowych słów/wyrażeń, które uważa za szczególnie przydatne w kontekście tematu lekcji. Uczniowie piszą w zeszycie po jednym zdaniu z wybranymi przez siebie wyrazami. Chętni uczestnicy lekcji czytają swoje propozycje. Następnie nauczyciel proponuje wspólne zapoznanie się z prezentacją multimedialną. Prowadzący prosi o zapoznanie się z treścią ćwiczeń, a następnie odtwarza multimedium. Po każdym slajdzie nauczyciel robi przerwę, aby uczniowie odszukali w ćwiczeniach przykłady dotyczące zaprezentowanego zawodu. W ten sposób uczniowie rozwiązują ćwiczenia w trakcie zapoznawania się z prezentacją.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Na podsumowanie lekcji nauczyciel prosi, aby uczniowie, którzy uważają się za kreatywnych, zgłosili się. Następnie pyta ich o ich cechy charakteru oraz o to, który z zawodów wymienionych podczas lekcji chcieliby wykonywać. A może interesuje ich jakiś inny zawód kreatywny? Nauczyciel prosi o doprecyzowanie, jakie zadania chcieliby wykonywać, a także o to, gdzie chcieliby pracować.

Praca domowa: Ćw. 7 - 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Prezentacja może posłużyć podczas innych lekcji dotyczących kariery zawodowej. Multimedium można również wykorzystać w trakcie zajęć dotyczących cech charakteru.