Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

La nature d’Afrique

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa i opisuje krajobrazy Afryki;

  • wymienia i charakteryzuje dzikie zwierzęta zamieszkujące ten kontynent;

  • nazywa wybrane części ciała zwierząt.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • jest zainteresowany fauną i florą odległego kontynentu i uświadamia sobie, że pozyskana wiedza przyda mu się także do opisywania krajobrazów innych części świata.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie: nowe słowa w znanym kontekście, połączenie tekstu z obrazem)

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, podpisywanie obrazków, grupowanie, parowanie, dopasowywanie)

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ilustracji i/lub kontekstu, a także na podstawie podobieństw do innych języków)

  • strategie społeczne (praca w parach/grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: czytanka, tablice leksykalne

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: odwrócona klasa, WebQuest

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie zapoznać się przed lekcją z e‑materiałem, przyswoić niezbędne słownictwo i przygotować krótką prezentację na jeden z czterech tematów:

  • grupa 1: ogólna charakterystyka przyrody Afryki,

  • grupa 2: sawanna i jej zwierzęta,

  • grupa 3: pustynia i jej zwierzęta,

  • grupa 4: dżungla i jej zwierzęta.

Nauczyciel informuje uczniów, że mogą korzystać z bloku tekstowego oraz z prezentacji w e‑materiale, a także z informacji znalezionych w internecie (np. dodatkowe przykłady zwierząt).

W TRAKCIE LEKCJI:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Może sprawdzić przygotowanie do lekcji poprzez wyrywkowe odpytanie ze słownictwa, które uczniowie mieli za zadanie przyswoić.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie przygotowanych prezentacji. Jako pierwsza swoją pracę powinna zreferować grupa, której zadaniem było przygotowanie ogólnych informacji o Afryce. Pozostałe trzy grupy mogą prezentować swoje wyniki w dowolnej kolejności.

Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o stworzenie notatek z prezentowanych treści, tak aby każdy uczeń pod koniec zajęć zdobył wiedzę ze wszystkich czterech części składowych lekcji.

Każda prezentacja jest podsumowywana przez nauczyciela oceną opisową, która wskazując jej mocne i słabe strony. Nauczyciel zwraca też uwagę prezentującym uczniom na błędy językowe, które należy skorygować.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale, sprawdzając poziom przyswojenia treści. Ćwiczenie 7. może zostać wykonane ustnie na forum klasy: wybrani uczniowie prezentują zapisane informacje, nie podając nazwy zwierzęcia, którego dotyczą. Pozostali uczniowie zgadują, o które zwierzę chodzi. Nauczyciel może podzielić klasę na grupy i poprosić każdą z nich o graficzne przedstawienie wybranego zwierzęcia na kartce. Powstałe w ten sposób ilustracje wraz z wcześniejszymi opisami mogą zostać użyte do stworzenia klasowej galerii afrykańskich zwierząt.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji z działu 12., również na wyższych poziomach edukacji. Można do niej wrócić także podczas lekcji o klimacie, by zachęcić uczniów do dyskusji na temat zagrożeń, jakie dla zwierząt i ich środowiska stanowią zmiany klimatyczne i/lub działalność człowieka.