Imię i nazwisko autora: Anna Waszau

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:Quel apprentissage pour aujourd’hui ? En ligne !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza słownictwo związane ze sprzętem komputerowym i poznaje nowe;

  • opisuje, na czym polega nauka zdalna i co jest do niej potrzebne;

  • wyraża swoje zdanie na temat zalet i wad nauki zdalnej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • kształtuje swoją świadomość w zakresie różnorodności metod edukacji,

  • zwiększa swoją wrażliwość na różne aspekty nauki zdalnej, zarówno pozytywne, jak i negatywne,

  • kształtuje umiejętność wyrażania opinii nt. nauki zdalnej, potrafiąc przy tym określić plusy i minusy odnośnego typu nauczania/uczenia się.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, łączenie elementów (o różnych nośnikach: audio/pisemne/obrazy), wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w zakresie sposobów nauczania/uczenia się

Metody/techniki nauczania:

Metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

Formy zajęć:

Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, Internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje cele i temat lekcji, a następnie proponuje uczniom zadanie aktywizujące w formie burzy mózgów, zadając im pytania:Quelles sont vos expériences avec l’apprentissage à distance ? Suivez‑vous des cours en
ligne ? Quelles sont leurs formes ?

Jeśli zachodzi potrzeba, nauczyciel może w tej części również zaproponować wstęp leksykalny –  słownictwo związane z komputerem z Rappel lexical.

Faza realizacyjna:

Po wspólnej refleksji w fazie wprowadzającej, nauczyciel przystępuje do przedstawienia tekstu źródłowego. Zapoznaje uczniów ze wstępem do niego oraz prosi ich o przeczytanie śródtytułów artykułu. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym oraz rozwiązują w parach ćwiczenia 1 - 3.

Po tej części, nauczyciel proponuje uczniom krótkie przypomnienie słownictwa związanego ze sprzętem komputerowym (plansza w Rappel lexical). W dalszej części (Coin communication) nauczyciel omawia wspólnie z uczniami słowa i zwroty potrzebne do prezentowania wad i zalet różnych form edukacji.

W dalszej kolejności nauczyciel przechodzi do części multimedialnej. Po zapoznaniu się z treścią prezentacji uczniowie realizują na forum klasowym ćwiczenia 1 - 2 sprawdzające zrozumienie zaprezentowanych treści. Nauczyciel może również poprosić uczniów o wskazanie, z którą z wypowiedzi zaprezentowanych w katalogu zgadzają się najbardziej bądź najmniej oraz o uzasadnienie dlaczego.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwicz. 3. Wypowiedzi z tego ćwiczenia mogą następnie posłużyć do dyskusji na temat wad i zalet różnych form edukacji zdalnej.  Nauczyciel może kierować przebiegiem dyskusji, zadając pytania pomocnicze na temat dotychczasowych doświadczeń uczniów. Może przedstawić uczniom wybrane przez siebie platformy, programy czy aplikacje, które uważa za przydatne w nauce zdalnej bądź które sam odkrył w okresie nauczania online.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza wiedzę nabytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się.

Tytułem wstępu do zad. 7 nauczyciel może prosić uczniów o opracowanie w kilkuosobowych grupach listy wyposażenia oraz wskazówek potrzebnych, by dobrze przygotować się do nauki online. Uczniowie porównują swoje listy z listami pozostałych grup, wykreślając powtarzające się elementy. W ten sposób powstaje jedna forma listy, którą uczniowie mogą następnie wykorzystać do wykonania zadania domowego.

Jeśli czas na to pozwoli zad. 7 można zrealizować również w formie projektowej jako stworzenie miniporadnika dla rozpoczynających przygodę z nauką zdalną.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z katalogu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Internet oraz tablica interaktywna do prezentacji programów, aplikacji czy platform przydatnych w nauce zdalnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał zawarty w katalogu interaktywnym może posłużyć jako wstęp do debaty nad porównaniem edukacji stacjonarnej oraz nauki zdalnej. Treść multimedium można również wykorzystać w lekcjach o tematyce informatycznej oraz o różnych sposobach zdobywania wiedzy i uczenia się.