Scenariusz lekcji
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Dieta vegetariana y vegana
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje zebrane informacje do wyjaśnienia, czym są weganizm i wegetarianizm;
stosuje mowę zależną w celu przytoczenia opinii innych osób;
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład,
lekcja odwrócona,
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów o skojarzenia z weganizmem i wegetarianizmem. Zapisuje odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel przedstawia ciekawostkę - wskazuje na rosnące znaczenie weganizmu i wegetarianizmu w Hiszpanii
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, czy są weganami lub wegetarianami lub czy znają takie osoby. Pyta, kim są weganie i wegetarianie oraz dlaczego zdecydowali się na swoją dietę.
Następnie nauczyciel prosi o przeczytanie tekstu źródłowego i znalezienie słów potrzebnych do uzupełnienia polecenia 1.
Po sprawdzeniu ćwiczenia 1. nauczyciel jeszcze raz prosi o zdefiniowanie weganizmu oraz wegetarianizmu. Zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy. Klasa pod kierunkiem nauczyciela tworzy jedno wspólne wyjaśnienie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do tekstu i zgłaszają nauczycielowi wątpliwości co do błędnych odpowiedzi.
Korzystając z grafiki, nauczyciel przypomina uczniom zastosowanie mowy zależnej.
Wykorzystując grafikę uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 4 i 5.
Alternatywnie nauczyciel może wprowadzić nowe transformacje w mowie zależnej za pomocą grafiki. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do grafiki
Multimedium.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie w czasie teraźniejszym i prosi chętną osobę, by przekształciła je na mowę zależną. Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest mowa zależna.
Nauczyciel wprowadza cel pracy z multimedium: poszerzenie znajomości zasad użycia mowy zależnej. Dzieli uczniów na 3 grupy. Każda grupa przygląda się jednemu z komiksów. Analizuje transformacje czasowników i innych elementów i stara się uogólnić zasadę przekształceń.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela podsumowują przekształcenia dla czasownika decir w indefinido y preterito perfecto oraz dla pytań. Następnie wykonują ćwiczenia do multimedium.
Uczniowie zgłaszają nauczycielowi ewentualne wątpliwości dotyczące ćwiczeń.
Alternatywnie uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania do multimedium na podstawie treści ilustracji.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przedstawiają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6 oraz odczytują rozwiązanie zadania 7.
Nauczyciel pyta wybranych uczniów, czym są weganizm, wegetarianizm oraz o powody, dla których ludzie decydują się na zrezygnowanie z mięsa i produktów zwierzęcych.
Nauczyciel porównuje wypowiedzi uczniów z fazy początkowej i podsumowującej. Uczniowie samodzielnie oraz indywidualnie wskazują na leksykalne i gramatyczne zasoby, które zdobyli w czasie lekcji.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie pojęć weganizm i wegetarianizm oraz czy potrafią połączyć z nimi dozwolone i zakazane produkty spożywcze?
Czy uczniowie potrafią przytoczyć stwierdzenia innych osób za pomocą mowy zależnej?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
telefon z aparatem – sfotografowanie zapisanych przez nauczyciela odpowiedzi uczniów z początku lekcji w celu przywołania ich w fazie podsumowującej
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z ilustracją połączona z wykonywaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – grupowa rekonstrukcja zasad przekształcania forma czasownikowych i innych elementów w mowie zależnej.