Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Dieta vegetariana y vegana

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • wykorzystuje zebrane informacje do wyjaśnienia, czym są weganizm i wegetarianizm;

  • stosuje mowę zależną w celu przytoczenia opinii innych osób;

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • miniwykład,

  • lekcja odwrócona,

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  1. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o skojarzenia z weganizmem i wegetarianizmem. Zapisuje odpowiedzi na tablicy. 

  3. Nauczyciel przedstawia ciekawostkę - wskazuje na rosnące znaczenie weganizmu i wegetarianizmu w Hiszpanii 

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy są weganami lub wegetarianami lub czy znają takie osoby. Pyta, kim są weganie i wegetarianie oraz dlaczego zdecydowali się na swoją dietę.

  • Następnie nauczyciel prosi o przeczytanie tekstu źródłowego i znalezienie słów potrzebnych do uzupełnienia polecenia 1.

  • Po sprawdzeniu ćwiczenia 1. nauczyciel jeszcze raz prosi o zdefiniowanie weganizmu oraz wegetarianizmu. Zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy. Klasa pod kierunkiem nauczyciela tworzy jedno wspólne wyjaśnienie.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do tekstu i zgłaszają nauczycielowi wątpliwości co do błędnych odpowiedzi.

  • Korzystając z grafiki, nauczyciel przypomina uczniom zastosowanie mowy zależnej.

  • Wykorzystując grafikę uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 4 i 5.

  • Alternatywnie nauczyciel może wprowadzić nowe transformacje w mowie zależnej za pomocą grafiki. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia do grafiki

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie w czasie teraźniejszym i prosi chętną osobę, by przekształciła je na mowę zależną. Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest mowa zależna.

  • Nauczyciel wprowadza cel pracy z multimedium: poszerzenie znajomości zasad użycia mowy zależnej. Dzieli uczniów na 3 grupy. Każda grupa przygląda się jednemu z komiksów. Analizuje transformacje czasowników i innych elementów i stara się uogólnić zasadę przekształceń.

  • Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela podsumowują przekształcenia dla czasownika decirindefinido y preterito perfecto oraz dla pytań. Następnie wykonują ćwiczenia do multimedium.

  • Uczniowie zgłaszają nauczycielowi ewentualne wątpliwości dotyczące ćwiczeń.

  • Alternatywnie uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania do multimedium na podstawie treści ilustracji.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przedstawiają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6 oraz odczytują rozwiązanie zadania 7.

  1. Nauczyciel pyta wybranych uczniów, czym są weganizm, wegetarianizm oraz o powody, dla których ludzie decydują się na zrezygnowanie z mięsa i produktów zwierzęcych.

  2. Nauczyciel porównuje wypowiedzi uczniów z fazy początkowej i podsumowującej. Uczniowie samodzielnie oraz indywidualnie wskazują na leksykalne i gramatyczne zasoby, które zdobyli w czasie lekcji.

  3. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  1. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie pojęć weganizm i wegetarianizm oraz czy potrafią połączyć z nimi dozwolone i zakazane produkty spożywcze?

  • Czy uczniowie potrafią przytoczyć stwierdzenia innych osób za pomocą mowy zależnej?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

telefon z aparatem – sfotografowanie zapisanych przez nauczyciela odpowiedzi uczniów z początku lekcji w celu przywołania ich w fazie podsumowującej 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z ilustracją połączona z wykonywaniem ćwiczeń. 

  • Praca w grupach – grupowa rekonstrukcja zasad przekształcania forma czasownikowych i innych elementów w mowie zależnej.