R15LVDMO65U72

Zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży będące wynikiem przeżywania silnego lęku

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas I‑III.

Scenariusz może być wykorzystywany w pracy z całym zespołem klasowym.

Czas trwania zajęć to 45 minut.

Zajęcia mają służyć rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak: współpraca, dostrzeganie potrzeb innych osób, budowanie relacji.

Temat zajęć: Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

Cele zajęć

  1. Nauka współpracy w grupie.

  2. Zachęcanie uczniów do pomagania sobie.

  3. Integrowanie grupy.

  4. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów wycofanych z kontaktów rówieśniczych.

Materiały

  1. Duże kartki papieru (flipchart), małe karteczki.

Proponowany przebieg zajęć

Wprowadzenie do zajęć

Rozmowa na temat tego, na czym polega współpraca. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów zastanawiają się nad tym, kiedy ludzie ze sobą współpracują, kiedy współpraca jest potrzebna, jakie niesie korzyści, zarówno dla grupy, jak i dla każdego indywidualnie. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy.

Zajęcia właściwe

bg‑cyan
  1. Zabawa „Stonoga”

Uczniowie odliczają do 4 i łączą się w grupy, zgodnie ze swoją liczbą. Następnie ustawiają się jedno za drugim (kładą ręce na ramiona osoby stojącej przed nimi), tworząc tytułową „stonogę”. Pierwsze dziecko w rzędzie prowadzi resztę swojej grupy z jednego końca sali na drugi, bez używania słów.

Po wykonaniu zadania nauczyciel omawia ćwiczenie na forum grupy: Co pomagało, a co utrudniało wykonanie zadania?

Dodatkowe warianty do zastosowania: wprowadzenie zmiany na pozycji prowadzącego „stonogę”; połączenie zespołów w 2 większe, a następnie w 1 duży.

bg‑cyan
  1. „Kalambury”

Nauczyciel dobiera uczniów w zespoły 3 osobowe i każdej grupie daje karteczkę, na której jest napisane 1 hasło np.: wizyta u fryzjera, urodziny, kłótnia, kwiaciarnia, spacer po lesie, dentysta, gra w piłkę nożną, jazda samochodem. Grupa planuje, jak bez użycia słów zaprezentować swoje hasło. Następnie każda grupa prezentuje swoje hasło, a zadaniem pozostałych uczniów jest je odgadnąć.

Po prezentacji nauczyciel omawia ćwiczenie: Jak wam się współpracowało w grupie? Jakie trudności napotkaliście w trakcie przygotowań? Czy łatwo było wystąpić i czy obecność innych członków zespołu ułatwiała wystąpienie?

bg‑cyan
  1. „Wyspa”

Uczniowie odliczają do 4 i łączą się w grupy zgodnie ze swoją liczbą. Każda grupa dostaje dużą kartkę papieru (flipchart). Kartka ta staje się „wyspą”, na której musi się zmieścić cała grupa. Jeżeli to się uda, kolejnym krokiem jest złożenie kartki na pół. I znów ma się na niej zmieścić cała grupa. Powtarzamy składanie kartki, aż nie będzie możliwości, aby wszyscy zmieścili się na „wyspie”.

Inny wariant: bez podziału na grupy; potrzebne np. prześcieradło, jako duża powierzchnia „wyspy”, na której ma się zmieścić cała klasa. Dalej postępujemy tak samo, jak w opisie powyżej.

Zakończenie

Podsumowanie zajęć przez nauczyciela. Podziękowanie dzieciom za ich aktywność.

R1R8EC2AFT5S9

Scenariusz zajęć 1a. Współpraca się opłaca (do pobrania)
Plik PDF o rozmiarze 161.57 KB w języku polskim