R3TB8G4VH3NBN

Zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży będące wynikiem przeżywania silnego lęku

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas IV‑VIII.

Scenariusz może być wykorzystywany w pracy z całym zespołem klasowym.

Czas trwania zajęć to 45 minut.

Zajęcia mają służyć rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak: współpraca, dostrzeganie potrzeb innych osób, budowanie relacji.

Temat zajęć: Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

Cele zajęć

  1. Nauka współpracy w grupie.

  2. Zachęcanie uczniów do pomagania sobie.

  3. Integrowanie grupy.

  4. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów wycofanych z kontaktów rówieśniczych.

Materiały

  1. Duże kartki papieru (flipchart), małe karteczki.

Proponowany przebieg zajęć

Wprowadzenie do zajęć

Rozmowa na temat tego, na czym polega współpraca. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów zastanawiają się nad tym, kiedy ludzie ze sobą współpracują, kiedy współpraca jest potrzebna, jakie niesie korzyści, zarówno dla grupy, jak i dla każdego indywidualnie. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy, tworząc „Listę dobrej współpracy”.

Zajęcia właściwe

bg‑cyan
  1. Zabawa „Stopa do stopy”

Uczniowie odliczają do 4 i łączą się w grupy, zgodnie ze swoją liczbą. Następnie w grupach ustawiają się jedno obok drugiego i przystawiają swoje stopy do stóp osób stojących po bokach. Zadaniem każdej grupy jest przejście z jednego końca sali na drugi, ze złączonymi stopami (boczna część stopy w całości musi przylegać do drugiej stopy). Jeśli w trakcie przejścia czyjeś stopy się rozłączą, grupa wraca na początek i zaczyna jeszcze raz.

Po wykonaniu zadania nauczyciel omawia ćwiczenie na forum grupy: Co pomagało, a co utrudniało wykonanie zadania? Jakie emocje pojawiały się w trakcie wykonywania tego zadania?

Dodatkowy wariant do zastosowania: jeśli w sali jest wystarczająco dużo miejsca można połączyć zespoły w 2 większe, a następnie w 1 duży.

bg‑cyan
  1. „Kalambury”

Nauczyciel dobiera uczniów w zespoły 4‑5-osobowe i każdej grupie daje karteczkę, na której napisane jest jedno hasło np.: poczekalnia u dentysty, spacer po molo w Sopocie, wędrówka z plecakami po górach, czekanie w kolejce na poczcie, niespodziewane spotkanie u fryzjera, zdobycie złotego medalu na igrzyskach olimpijskich, piknik nad jeziorem.

Grupa planuje, jak bez użycia słów zaprezentować swoje hasło. Następnie każda grupa prezentuje swoje hasło, a zadaniem pozostałych uczniów jest je odgadnąć.

Po prezentacji nauczyciel omawia ćwiczenie: Jak wam się współpracowało w grupie? Jakie trudności napotkaliście w trakcie przygotowań? Czy łatwo było wystąpić i czy obecność innych członków zespołu ułatwiała wystąpienie?

bg‑cyan
  1. „Wyspa”

Uczniowie odliczają do 4 i łączą się w grupy zgodnie ze swoją liczbą. Każda grupa dostaje dużą kartkę papieru (flipchart). Kartka ta staje się „wyspą”, na której musi zmieścić się cała grupa. Jeżeli to się uda, kolejnym krokiem jest złożenie kartki na pół. I znów ma się na niej zmieścić cała grupa. Powtarzamy składanie kartki, aż nie będzie możliwości by wszyscy zmieścili się na „wyspie”.

Inny wariant: bez podziału na grupy; potrzebne np. prześcieradło, jako duża powierzchnia „wyspy”, na której ma się zmieścić cała klasa. Dalej postępujemy tak samo, jak w opisie powyżej.

Zakończenie

Podsumowanie zajęć przez nauczyciela. Podziękowanie uczniom za ich aktywność.

R1PDFH3VHLVQM

Scenariusz zajęć 1b. Współpraca się opłaca (do pobrania)
Plik PDF o rozmiarze 162.09 KB w języku polskim