R1KO91KZ3ECCP

Zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży będące wynikiem przeżywania silnego lęku

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas I‑III.

Scenariusz może być wykorzystywany w pracy z całym zespołem klasowym.

Czas trwania zajęć to 45 minut.

Zajęcia mają służyć rozwijaniu umiejętności społeczne takich jak: umiejętność słuchania, komunikacja, dostrzeganie perspektywy innej osoby.

Temat zajęć: Rozwijanie umiejętności rozmawiania i słuchania

Cele zajęć

  1. Nauka aktywnego słuchania.

  2. Przekazywanie informacji zwrotnej.

  3. Integrowanie grupy.

  4. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów wycofanych z kontaktów rówieśniczych.

Materiały

  1. Duża kartka papieru (flipchart), kredki, flamastry.

Proponowany przebieg zajęć

Wprowadzenie do zajęć

Przywitanie uczniów i przedstawienie im tematu zajęć. Rundka początkowa: Z jakim nastrojem zaczynam dzisiejsze zajęcia?

Zajęcia właściwe

bg‑cyan
  1. „Wywiad”

Uczniowie odliczają do 2. W czasie gdy „jedynki” przygotowują stanowiska (ustawiają po 2 krzesła naprzeciwko siebie), nauczyciel zaprasza „dwójki” do siebie i przekazuje im instrukcję: Waszym zadaniem będzie słuchanie koleżanki/kolegi. Na początku macie słuchać aktywnie, czyli patrzeć na rozmówcę, zadawać pytania, uśmiechać się, okazywać zaciekawienie itp. Na mój znak (nauczyciel ustala z grupą jaki to będzie znak, np. kichnięcie, kaszlnięcie) przestajecie słuchać swojego rozmówcę. Możecie się np. rozglądać, patrzeć w okno. Czy zrozumieliście? Następnie uczniowie dobierają się w pary, a nauczyciel mówi: Zadaniem „jedynek” jest opowiedzieć „dwójkom” o swoich wakacjach (tych na których się było, albo o wymarzonych). Macie na to 4 minuty. Zaczynajcie. Po upływie połowy czasu nauczyciel daje „dwójkom” ustalony znak.

Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel omawia je z uczniami: Jak wam się opowiadało? Czy zauważyliście jakąś zmianę u osoby, która was słuchała? Po czym poznawaliście, że druga strona was słucha? A jak „dwójkom” było w roli słuchacza? Co ułatwiało, a co utrudniało słuchanie? Co możemy zrobić, gdy zauważymy, że ktoś nas nie słucha?

bg‑cyan
  1. „Kodeks Dobrego Rozmówcy”

Na bazie wcześniejszego ćwiczenia nauczyciel tworzy z uczniami, na dużej kartce papieru, „Kodeks Dobrego Rozmówcy”, uwzględniając zarówno zasady dotyczące słuchania, jak i mówienia. Nauczyciel pyta dzieci, czy warto stosować te zasady, co dzięki ich przestrzeganiu możemy zyskać. Na koniec każde z dzieci ozdabia przygotowany kodeks rysunkiem, co jest formą podpisu i zgody na jego stosowanie.

Zakończenie

Podsumowanie zajęć przez nauczyciela. Podziękowanie dzieciom za ich aktywność.

ROBR9QE6N8JOV

Scenariusz zajęć 2a. Komunikacja
Plik PDF o rozmiarze 162.16 KB w języku polskim