Temat

Moje wymarzone wakacje

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV–VI

II.Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;

Czas

45 minut

Cel ogólny

Przygotowuje i porządkuje materiały potrzebne do przygotowania prezentacji.

Cele szczegółowe

1. Wyszukuje w sieci potrzebne informacje i ocenia ich przydatność.

2. Tworzy katalogi i porządkuje za ich pomocą zgromadzone informacje.

3. Wykorzystuje edytor tekstu do tworzenia opisów.

Efekty uczenia

Uczeń:

- tworzy strukturę katalogów,

- wykorzystuje edytor tekstowy do tworzenia opisów.

Metody kształcenia

1. Odwrócona klasa.

2. Praca z komputerem.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach. Przed lekcją przygotowują potrzebne materiały do wykonania prezentacji.

Twój zespół ma za zadanie wybrać ciekawe miejsce do zwiedzenia w czasie wakacji.

a) Ustalcie wspólnie cel zwiedzania.

b) Każdy z was indywidualnie w domu wyszukuje informacje oraz zdjęcia na temat tego miejsca oraz atrakcji, które się tam znajdują.

c) Za pomocą poczty elektronicznej ustalcie, które atrakcje chcecie zamieścić w prezentacji i prześlijcie sobie wzajemnie wybrane zdjęcia i teksty.

Realizacja lekcji

Porządkowanie informacji:

W komputerze możesz tworzyć foldery (katalogi) i podfoldery(podkatalogi), które ułatwią ci orientację w zebranych materiałach.

Polecenie 1

- Utwórz folder i nazwij go „wakacje”, a w nim pięć podfolderów i nadaj im nazwy wybranych atrakcji.
- W każdym z folderów zamieść dokument tekstowy, zawierający informacje dotyczące danej atrakcji oraz podkatalog „zdjęcia”.

Wskazówka:

Jak utworzyć folder?

Aby utworzyć nowy folder, wykonaj poniższe czynności.

- Kliknij prawym przyciskiem myszy w pusty obszar na pulpicie lub w oknie katalogu, wskaż polecenie Nowy, a następnie kliknij polecenie Folder.
- Wpisz nazwę nowego folderu, a następnie naciśnij klawisz Enter.

Każdy folder możesz otworzyć, klikając myszą na jego ikonę, oraz sprawdzić jego zawartość. Otwarty folder ma postać okna podobnego do okna programu.

[Ilustracja 1]

Stwórz dokument tekstowy o nazwie Opis. Dla każdej atrakcji podaj w dokumencie (w punktach) znalezione w Internecie informacje na jej temat, takie jak:

- nazwa obiektu;
- adres i lokalizacja;
- godziny otwarcia;
- cena biletu;
- data powstania;
- informacja, dlaczego warto zwiedzić daną atrakcję turystyczną.

Dla każdej atrakcji w katalogu „zdjęcia” zamieścić przynajmniej jedno znalezione w Internecie zdjęcie przedstawiające atrakcję. Dla każdej wykorzystanej informacji/zdjęcia należy podać źródło i w miarę możliwości jej autora.

Wskazówka:

Tworzenie dokumentów tekstowych

Aby napisać tekst za pomocą komputera, wykonaj poniższe czynności.

- Uruchom program do pisania tekstów.
- W miejscu migającego kursora, rozpocznij pisanie.
- Każde zdanie rozpoczynaj wielką literą, wykorzystując klawisz Shift.
- Aby wykonać odstęp między wyrazami, zastosuj Spację.
- Aby rozpocząć tekst od nowej linii, użyj klawisza Enter.
- Błędnie napisaną literę usuń klawiszem Backspace lub Delete.

Utworzony w ten sposób dokument możesz zapisać. Wykorzystaj w tym celu polecenie Zapisz jako, jeżeli zapisujesz go po raz pierwszy lub chcesz zmienić miejsce zapisywania lub nazwę pliku. Wykorzystaj polecenie Zapisz, jeżeli chcesz zapisać dokonane zmiany we wcześniej zapisanym dokumencie.

Zebrane i uporządkowane informacje wykorzystaj do przygotowania krótkiej, dziesięciominutowej prezentacji. Zaplanuj ją starannie.

Wskazówka:

Tworzenie prezentacji

Przy tworzeniu prezentacji, stosuj poniższe reguły.

- Wybierz prostą czcionkę bez zbędnych zdobień i ustaw jej rozmiar, tak aby nawet z większej odległości, można było przeczytać tekst. Wykonaj próbę już na etapie projektowania. Wystarczy, że po uruchomieniu pokazu slajdów odejdziesz parę kroków od monitora i sprawdzisz rezultat.
- Pamiętaj, żeby na slajdzie umieścić tylko najważniejsze informacje. Zbyt dużo tekstu może zniechęcić odbiorcę. Podczas pokazu możesz uzupełnić słownie brakujące wiadomości.
- Wstaw zdjęcia lub własne rysunki, które przybliżą przedstawianą przez ciebie tematykę. Elementy graficzne uatrakcyjnią przekaz i ułatwią zrozumienie tematu.
- Zadbaj o to, żeby wszystkie obiekty na slajdzie były odpowiednio rozmieszczone. Planując to, wykorzystaj cały obszar slajdu. Jeśli wybierzesz slajd z gotowym układem, nie będziesz zmieniać położenia jego elementów.
- Nie zapomnij o doborze kolorystyki tła i czcionki, tak aby pasowały do siebie, a tekst nie zlewał się z tłem. Na ciemnym tle będzie dobrze wyglądała jasna czcionka, natomiast na jasnym tle ciemna czcionka.

Polecenie 2

Poniżej znajdziesz przykład prezentacji na temat atrakcji turystycznych Londynu. Zapoznaj się z nią. Może cię zainspiruje.

[Slideshow]

Podsumowanie lekcji

Zgromadzone informacje można uporządkować umieszczając je folderach i podfolderach. Ułatwi to wybór materiału potrzebnego do przygotowania prezentacji.