Temat

Zastosowanie funkcji wykładniczej

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcje. Uczeń:

14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Poznanie zastosowania funkcji wykładniczej w kontekście realistycznym.

Efekty uczenia

Uczeń:

- poznaje zastosowania funkcji wykładniczej w kontekście realistycznym.

Metody kształcenia

1. Łańcuch skojarzeń.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela „łańcuch”, składający się z pustych ogniw, które wypełniają poznanymi wcześniej pojęciami , jak również skojarzeniami, łączącymi się z funkcją wykładniczą.

W czasie prezentacji „łańcuchów”, uczniowie zwracają uwagę na powtarzające się elementy w poszczególnych „łańcuchach”.

Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie zastosowania funkcji wykładniczej w kontekście realistycznym.

Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują wykres przedstawiający zmiany liczby mieszkańców dwóch miast.

Polecenie 1

Miasto A liczyło na początku 25 000 mieszkańców. Każdego roku liczba mieszkańców wzrastała o 4%.

Miasto B liczyło na początku 10 000 mieszkańców. Każdego roku jego liczba wzrastała o 10%. Zaobserwuj na wykresie w jaki sposób zmieniała się liczba mieszkańców w obu miastach.

[Ilustracja 1]

Po ilu latach liczba mieszkańców w mieście B będzie większa niż w mieście A?

Jaki kształt ma krzywa przedstawiająca zmianę liczby mieszkańców? Sformułuj odpowiedni wniosek.

Wniosek:

Krzywa przedstawiająca zmianę liczby mieszkańców ma kształt krzywej wykładniczej.

Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w aplecie.

[Geogebra aplet]

Rozwiązują zadania.

Polecenie 2

Zmieniając położenie suwaka, zaobserwuj, jak zmienia się liczebność  populacji drobnoustrojów. Wypełnij tabelkę dla każdej początkowej liczby drobnoustrojów.

Początkowa liczba drobnoustrojów - 300, 500, 700, 1000.

Procent wzrostu liczby drobnoustrojów w każdej godzinie - 4%, 5%, 10%, 20%.

Przykładowa tabelka.

[Tabela 1]

Jaki kształt ma krzywa ilustrująca zmianę liczebności populacji drobnoustrojów?

Polecenie 3

Izotopy promieniotwórcze samoistnie rozpadają się. Odszukaj, w dostępnych źródłach, określenie czasu połowicznego rozpadu oraz zależności opisującej zmianę masy próbki od upływu czasu. Zanotuj odpowiedni wniosek.

Wniosek:

Czasem połowicznego rozpadu (zwanym również czasem półtrwania) nazywamy czas, po którym masa próbki izotopu promieniotwórczego zmniejszy się o połowę.

mt=m0·12tT

m0 - początkowa masa próbki,

mt - masa próbki po upływie czasu t,

T - okres połowicznego rozpadu.

Polecenie 4

Ile miligramów izotopu jodu – 131 zostanie z próbki o masie 40 mg po upływie 48 dni? Jaki procent izotopu ulegnie rozpadowi w tym czasie?

[Tabela 2]

Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.

Nauczyciel ocenia prace uczniów, wyjaśnia wszystkie wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:

Pewna substancja radioaktywna ma masę 100 gramów, a rozpad powoduje zmniejszenie jej masy o 25% każdego roku.

a) Napisz wzór funkcji m(t) opisującej masę tej substancji po czasie t (t- czas liczony w latach).

b) Oblicz, po jakim czasie masa substancji będzie równa 45,5 grama.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.

Własności funkcji wykładniczej wykorzystujemy do opisywania, między innymi:

- zmian liczby mieszkańców danego miasta,
- zmian liczebności drobnoustrojów,
- zmian masy izotopów promieniotwórczych.