Temat

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

3) wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.

XIV. Zadania tekstowe. Uczeń:

5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

2. Stosowanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne,

- stosuje działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Gra dydaktyczna.

Formy pracy

1. Praca w parach.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają zasady wykonywania działań na ułamkach zwykłych oraz zasady wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną zastanowienie się, jakie działanie należy najpierw wykonać, aby móc dodać ułamek zwykły i ułamek dziesiętny.

[Ilustracja interaktywna]

Po wykonaniu ćwiczenia zapisują wniosek:

- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania.

Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy zawsze można zamienić ułamek zwykły na dziesiętny, a ułamek dziesiętny na zwykły. Przypominają metody zamiany ułamków.

- Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej.

- Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.

Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które wykorzystując nabytą wiedzę, grają w grę planszową. Gra składa się z czterech obszarów. Na każdym jej polu zapisane są działania do wykonania i zadania do rozwiązania. Uczniowie, rzucając kostką i zatrzymują się na wybranym polu. Jeśli wykonają polecenie poprawnie - otrzymają punkty. Osoba posiadająca najwięcej punktów w grupie, otrzymuje ocenę z aktywności.

Obszar I - dodawanie.

Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj dodawanie: 12+0,75
2. Wykonaj dodawanie: 1,25+16
3. Wykonaj dodawanie: 429+3,7
4. Wykonaj dodawanie: 5310+6,5
Zadanie za 2 punkty.
5. Mama ugotowała kompot z 4,75 kg śliwek, 318 kg jabłek oraz 212 kg truskawek. Ile kilogramów owoców wykorzystała mama?

Obszar II - odejmowanie.

Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj odejmowanie: 560,125
2. Wykonaj odejmowanie: 2270,6
3. Wykonaj odejmowanie: 12,05318
4. Wykonaj odejmowanie: 18150,25
Zadanie za 2 punkty.
5. Ania kupiła zieloną wstążkę i 434 m wstążki niebieskiej. Ile metrów zielonej wstążki kupiła Ania, jeśli razem było 8,5 m wstążki?

Obszar III - mnożenie.

Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj mnożenie: 470,28
2. Wykonaj mnożenie: 5351,5
3. Wykonaj mnożenie: 0,21227
4. Wykonaj mnożenie: 92,03110000
Zadanie za 2 punkty.
5. Kilogram gruszek kosztuje 3,3 zł. Ile zapłacimy za 13 kg gruszek?

Obszar IV - dzielenie.

Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj dzielenie: 625÷0,6
2. Wykonaj dzielenie: 0,48÷117
3. Wykonaj dzielenie: 5,5÷234
4. Wykonaj dzielenie: 214÷0,75
Zadanie za 2 punkty.
5. Pole prostokąta wynosi 6,25 cmIndeks górny 2, a długość jednego z boków 212 cm. Oblicz długość drugiego boku tego prostokąta.

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:

Iloraz dwóch liczb jest równy 416, a dzielnik jest o 22930 mniejszy od ilorazu. Oblicz dzielną.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania.
- Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej.
- Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.