Scenariusz
Temat
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
3) wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
XIV. Zadania tekstowe. Uczeń:
5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
2. Stosowanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne,
- stosuje działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają zasady wykonywania działań na ułamkach zwykłych oraz zasady wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną zastanowienie się, jakie działanie należy najpierw wykonać, aby móc dodać ułamek zwykły i ułamek dziesiętny.
[Ilustracja interaktywna]
Po wykonaniu ćwiczenia zapisują wniosek:
- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania.
Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy zawsze można zamienić ułamek zwykły na dziesiętny, a ułamek dziesiętny na zwykły. Przypominają metody zamiany ułamków.
- Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej.
- Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które wykorzystując nabytą wiedzę, grają w grę planszową. Gra składa się z czterech obszarów. Na każdym jej polu zapisane są działania do wykonania i zadania do rozwiązania. Uczniowie, rzucając kostką i zatrzymują się na wybranym polu. Jeśli wykonają polecenie poprawnie - otrzymają punkty. Osoba posiadająca najwięcej punktów w grupie, otrzymuje ocenę z aktywności.
Obszar I - dodawanie.
Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj dodawanie:
2. Wykonaj dodawanie:
3. Wykonaj dodawanie:
4. Wykonaj dodawanie:
Zadanie za 2 punkty.
5. Mama ugotowała kompot z 4,75 kg śliwek, kg jabłek oraz kg truskawek. Ile kilogramów owoców wykorzystała mama?
Obszar II - odejmowanie.
Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj odejmowanie:
2. Wykonaj odejmowanie:
3. Wykonaj odejmowanie:
4. Wykonaj odejmowanie:
Zadanie za 2 punkty.
5. Ania kupiła zieloną wstążkę i m wstążki niebieskiej. Ile metrów zielonej wstążki kupiła Ania, jeśli razem było 8,5 m wstążki?
Obszar III - mnożenie.
Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj mnożenie:
2. Wykonaj mnożenie:
3. Wykonaj mnożenie:
4. Wykonaj mnożenie:
Zadanie za 2 punkty.
5. Kilogram gruszek kosztuje 3,3 zł. Ile zapłacimy za kg gruszek?
Obszar IV - dzielenie.
Zadania za 1 punkt.
1. Wykonaj dzielenie:
2. Wykonaj dzielenie:
3. Wykonaj dzielenie:
4. Wykonaj dzielenie:
Zadanie za 2 punkty.
5. Pole prostokąta wynosi 6,25 cmIndeks górny 22, a długość jednego z boków cm. Oblicz długość drugiego boku tego prostokąta.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Iloraz dwóch liczb jest równy , a dzielnik jest o mniejszy od ilorazu. Oblicz dzielną.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania.
- Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej.
- Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.