Scenariusz
Temat
Określanie położenia punktów na płaszczyźnie w sytuacjach życia codziennego
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie położenia punktu na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie na płaszczyźnie punktu opisanego za pomocą współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa współrzędne miejsca na schemacie widowni kinowej, teatralnej lub schemacie rozmieszczenia miejsc w samolocie,
- zaznacza na schemacie widowni położenie miejsca o danych współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przygotowuje na lekcję dla każdej pary uczniów:
- bilet lotniczy, jego kserokopię lub przykładowy wydruk.
Nauczyciel przygotowuje również:
- kartki z liczbami rzymskimi do ponumerowania rzędów ławek w sali lekcyjnej,
- kartki z liczbami arabskimi do ponumerowania krzeseł stojących w każdym rzędzie,
- bilet dla każdego ucznia zawierający numer rzędu oraz krzesła.
Nauczyciel przed lekcją wyrównuje ławki w rzędach i przykleja do nich kartki z liczbami rzymskimi, a do krzeseł kartki z liczbami arabskimi.
Uczniowie wchodząc do sali otrzymują od nauczyciela bilety opisujące, które miejsce mają zająć. Ich zadaniem jest zajęcie właściwych miejsc.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że w pierwszej części zajęć będą określać współrzędne miejsc na widowni kinowej, teatralnej, a także w samolocie.
Polecenie 1
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje każdej parze bilet do teatru. Uczniowie rozmawiają o tym, na jakim miejscu usiądą w teatrze.
Następnie wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
a) W jaki sposób określa się położenie miejsc na widowni teatralnej lub kinowej?
b) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca przez Tobą?
c) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca dwa rzędy za Tobą?
d) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca po Twojej lewej stronie?
e) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca na trzecim miejscu na prawo od Ciebie?
Polecenie 2
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie „widza” na odpowiednim miejscu.
[Geogebra aplet]
Polecenie 3
Na rysunku przedstawiono plan sali kinowej. Pomarańczowe punkty oznaczają zajęte miejsca.
Odpowiedz na pytania:
a) Ile miejsc siedzących jest w tej sali?
b) Ile miejsc na sali jest wolnych?
c) Ile jest zajętych miejsc oznaczonych numerem 7?
d) W których rzędach wszystkie siedzenia są wolne?
e) W których rzędach siedzi najmniej osób?
f) Ile jest wolnych miejsc oznaczonych numerami nieparzystymi w rzędzie VIII?
[Ilustracja 1]
Polecenie 4
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel pokazuje uczniom schemat rozmieszczenia miejsc w samolocie oraz rozdaje każdej parze bilety lotnicze.
Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie schematu i odpowiedź na pytania:
a) W ilu rzędach mogą usiąść pasażerowie?
b) Ile miejsc znajduje się w każdym rzędzie?
c) Jakimi literami są oznaczone miejsca znajdujące się przy oknie?
d) Ile miejsc znajduje się przy oknie?
e) W której części samolotu znajduje się miejsce, które zostało opisane na bilecie?
[Ilustracja 2]
Polecenie 5
Na podstawie schematu rozmieszczenia miejsc w samolocie odpowiedz na pytania:
a) Czy osoby siedzące na miejscach 19D oraz 18D siedzą obok siebie?
b) Czy miejsca 24C i 24D znajdują się bezpośrednio obok siebie?
c) Czy osoba siedząca na miejscu 4C siedzi przy oknie?
d) Czy osoba siedząca na miejscu 9B siedzi w przedniej części samolotu?
e) Czy osoby siedzące na miejscach 6A i 6B mają okno po lewej stronie?
Polecenie dla chętnych:
Zaprojektuj i wykonaj mapę skarbów, na której miejsca będą opisane za pomocą uporządkowanej pary współrzędnych. Opisz za pomocą współrzędnych miejsce, z którego rozpoczyna się poszukiwanie skarbu oraz wskazówki, jak się do niego dostać.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Miejsca na widowni w kinie i teatrze, a także miejsca w samolocie są zwykle opisane za pomocą uporządkowanej pary symboli. Para taka może się składać np. z liczby rzymskiej i arabskiej lub z liczby i litery.