Scenariusz
Temat
Działania na wyrażeniach algebraicznych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Odczytywanie i zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
3. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje i zapisuje wyrażenia algebraiczne,
- przekształca wyrażenia algebraiczne.
Metody kształcenia
1. Wędrujące karteczki.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie siedzą w kręgu, po środku którego stoi puste pudło. Metodą „wędrujących karteczek” przypominają nazwy wyrażeń algebraicznych.
Pierwszy z uczniów pisze na karteczce wyrażenie algebraiczne, np. 3x. Podaje karteczkę następnemu uczniowi. Ten dopisuje nazwę wyrażenia i wrzuca kartkę do pudła. W tym czasie pierwszy uczeń mówi na głos jakie wyrażenie napisał. Drugi uczeń bierze czystą karteczkę, pisze na niej wyrażenie algebraiczne (inne niż napisał pierwszy) i podaje kolejnemu uczniowi. Cała procedura powtarza się, aż do wyczerpania pomysłów na nowe wyrażenia.
Wtedy ochotnik wyciąga z pudła karteczki i sprawdza, czy wyrażenia są prawidłowo podpisane. Jeśli nie, pokazuje karteczkę pozostałym uczniom, którzy podają poprawną nazwę wyrażenia.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie przypomnienie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują rysunek interaktywny. Zwracają uwagę na sposób mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę oraz sumy algebraicznej przez sumę algebraiczną. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
- Aby pomnożyć dwie sumy algebraiczne, należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy przez każdy składnik drugiej sumy i dodać otrzymane iloczyny.
Po wykonaniu wskazanych działań, należy przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.
Uczniowie, pracując samodzielnie, biorą udział w konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego:
a) sumę podwojonej zmiennej x i potrojonej zmiennej y,
b) różnicę liczby a i podwojonej sumy zmiennych x i y,
c) iloczyn kwadratu liczby a i liczby b,
d) iloraz sumy liczb a i b przez ich różnicę.
Polecenie
Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
a)
b) ;
c) ;
d) .
Zadania drugiegi etapu.
Polecenie
Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci, następnie oblicz jego wartość liczbową dla podanych wartości zmiennych:
a)
b)
,
Polecenie
Wykonaj mnożenie:
a)
b)
c)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie
Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Polecenie dla chętnych:
Skróć ułamki. Podaj konieczne założenia:
a)
b)
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Aby pomnożyć dwie sumy algebraiczne, należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy przez każdy składnik drugiej sumy i dodać otrzymane iloczyny.
Po wykonaniu wskazanych działań, należy przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.