Scenariusz
Temat
Proporcjonalność prosta
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Wykorzystywanie własności proporcjonalności prostej.
2. Sporządzanie wykresu funkcji f(x) = ax.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje własności proporcjonalności prostej,
- sporządza wykres funkcji f(x) = ax.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Mówiące karteczki.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przypominają sobie, jaka jest zależność miedzy wielkościami wprost proporcjonalnymi.
Realizacja lekcji
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali na „mówiących karteczkach” przykłady wielkości wprost proporcjonalnych. Przy czym wielkości te mogą być określone różnymi sposobami – opisowo, w postaci tabelki, wzoru, itp.
Nauczyciel zbiera karteczki i odczytuje propozycje uczniów. Na ich podstawie uczniowie definiują proporcjonalność prostą.
Definicja proporcjonalności prostej.
- Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami zmiennymi x i y, w której iloraz tych wielkości jest stały.
Stąd y = ax. Liczba a, różna od zera, zwana jest współczynnikiem proporcjonalności.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja wykresów funkcji y = ax oraz metody obliczania współrzędnych punktów, które należą do wykresu funkcji.
[Geogebra aplet]
Wnioski:
- Wykresem funkcji f(x) = ax, gdzie a ≠ 0, jest prosta o równaniu y = ax.
- Wykres funkcji f(x) = ax, dla przechodzi przez początek układu współrzędnych i każdy z punktów postaci (x, ax).
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Narysuj wykres funkcji f(x) = -3x. Podaj cztery przykładowe punkty, przez które przechodzi wykres tej funkcji. Ile najmniej współrzędnych punktów trzeba policzyć, aby narysować wykres?
Polecenie
Narysuj wykres funkcji .
Polecenie
Podaj wzór funkcji f(x) = ax, jeżeli do wykresu tej funkcji należy punkt A (2, -4).
Polecenie
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f(x) = ax. Oblicz a.
[Ilustracja]
Polecenie dla chętnych:
Wykres funkcji f(x) = -x przesunięto o dwie jednostki w górę wzdłuż osi Y, otrzymując wykres funkcji g. Podaj wzór funkcji g.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami zmiennymi x i y, w której iloraz tych wielkości jest stały.
Stąd y = ax, gdzie liczba a różna od zera, zwana jest współczynnikiem proporcjonalności.
- Wykresem funkcji f(x) = ax, gdzie a ≠ 0 jest prosta o równaniu y = ax.
- Wykres funkcji f(x) = ax, dla przechodzi przez początek układu współrzędnych i każdy z punktów postaci (x, ax).