Temat

Wielopoziomowe listy punktowane i numerowane

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy VII i VIII

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:

b) tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Posługiwanie się edytorem tekstu.

Cele szczegółowe

1. Stosowanie zaawansowanych możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania.

2. Używanie list numerowanych i punktowanych do formatowania tekstu.

3. Stosowanie list wielopoziomowych.

Efekty uczenia

1. Uczeń stosuje listy numerowane i wypunktowane.

2. Uczeń zagnieżdża listy w edytorze tekstowym.

Metody kształcenia

1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie wraz z nauczycielem przypominają zasady tworzenia list wypunktowanych i numerowanych.

Wypunktowanie - lista nieuporządkowana. Składa się z pozycji wyróżnionych specjalnymi znakami graficznymi.

Numerowanie - lista uporządkowana. Zawiera liczby wskazujące kolejność jej pozycji.

Realizacja lekcji

Listy wielopoziomowe to takie listy, które zawierają punkty i podpunkty. Każdy z poziomów listy wielopoziomowej może zawierać różne formaty numerowania poszczególnych poziomów listy:
- liczby arabskie,
- liczby rzymskie,
- litery,
- mieszankę list numerowanych i wypunktowanych.

Istotną cechą list wielopoziomowych jest bezproblemowe ich edycja. W każdej liście można dodawać i usuwać poszczególne elementy, a także zmieniać ich poziomy. Każda edycja treści spowoduje ponowne przeliczenie listy.

Listę wielopoziomową można stworzyć:
- wykorzystując predefiniowane style tworzące biblioteki stylów,
- tworząc własne nowe style list,
- modyfikując istniejące listy wypunktowane i numerowane.

[Slide Show: Predefiniowane style list wielopoziomowych]

Operowanie listami wielopoziomowymi.

Do tworzenia kolejnych poziomów w listach numerowanych i punktowanych stosuje się klawisz TAB lub polecenie: Zwiększ wcięcie.

Aby dany punkt listy przesunąć na poziom wyższy, stosuje się klawisze SHIFT i TAB lub polecenie: Zmniejsz wcięcie.

Definiowanie nowego stylu listy wielopoziomowej.

Aby stworzyć nowy styl listy wielopoziomowej należy wybrać narzędzie: Narzędzia główne - Akapit - Lista wielopoziomowa - Definiuj nową listę wielopoziomową.

Dla każdego z zaplanowanych poziomów należy wykonać następujące czynności:
- wybrać z listy numer edytowanego poziomu listy,
- wybrać styl numeracji,
- opcjonalnie uzupełnić formatowanie numeracji - można dodać dowolne znaki towarzyszące numeracji tj. nawiasy, spacje, kropki bądź nawet całe słowa.

[Rysunek: Definiowanie nowej listy wielopoziomowej]

Podsumowanie lekcji

Listy w dokumentach tekstowych zwiększają ich czytelność. Staraj się zaplanować ich użycie jeszcze przed przystąpieniem do pracy z dokumentem.