Scenariusz
Temat
Wielopoziomowe listy punktowane i numerowane
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
b) tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Posługiwanie się edytorem tekstu.
Cele szczegółowe
1. Stosowanie zaawansowanych możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania.
2. Używanie list numerowanych i punktowanych do formatowania tekstu.
3. Stosowanie list wielopoziomowych.
Efekty uczenia
1. Uczeń stosuje listy numerowane i wypunktowane.
2. Uczeń zagnieżdża listy w edytorze tekstowym.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie wraz z nauczycielem przypominają zasady tworzenia list wypunktowanych i numerowanych.
Wypunktowanie - lista nieuporządkowana. Składa się z pozycji wyróżnionych specjalnymi znakami graficznymi.
Numerowanie - lista uporządkowana. Zawiera liczby wskazujące kolejność jej pozycji.
Realizacja lekcji
Listy wielopoziomowe to takie listy, które zawierają punkty i podpunkty. Każdy z poziomów listy wielopoziomowej może zawierać różne formaty numerowania poszczególnych poziomów listy:
- liczby arabskie,
- liczby rzymskie,
- litery,
- mieszankę list numerowanych i wypunktowanych.
Istotną cechą list wielopoziomowych jest bezproblemowe ich edycja. W każdej liście można dodawać i usuwać poszczególne elementy, a także zmieniać ich poziomy. Każda edycja treści spowoduje ponowne przeliczenie listy.
Listę wielopoziomową można stworzyć:
- wykorzystując predefiniowane style tworzące biblioteki stylów,
- tworząc własne nowe style list,
- modyfikując istniejące listy wypunktowane i numerowane.
[Slide Show: Predefiniowane style list wielopoziomowych]
Operowanie listami wielopoziomowymi.
Do tworzenia kolejnych poziomów w listach numerowanych i punktowanych stosuje się klawisz TAB lub polecenie: Zwiększ wcięcie.
Aby dany punkt listy przesunąć na poziom wyższy, stosuje się klawisze SHIFT i TAB lub polecenie: Zmniejsz wcięcie.
Definiowanie nowego stylu listy wielopoziomowej.
Aby stworzyć nowy styl listy wielopoziomowej należy wybrać narzędzie: Narzędzia główne - Akapit - Lista wielopoziomowa - Definiuj nową listę wielopoziomową.
Dla każdego z zaplanowanych poziomów należy wykonać następujące czynności:
- wybrać z listy numer edytowanego poziomu listy,
- wybrać styl numeracji,
- opcjonalnie uzupełnić formatowanie numeracji - można dodać dowolne znaki towarzyszące numeracji tj. nawiasy, spacje, kropki bądź nawet całe słowa.
[Rysunek: Definiowanie nowej listy wielopoziomowej]
Podsumowanie lekcji
Listy w dokumentach tekstowych zwiększają ich czytelność. Staraj się zaplanować ich użycie jeszcze przed przystąpieniem do pracy z dokumentem.