Scenariusz
Temat
Wielkości wprost proporcjonalne
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VII. Proporcjonalność prosta. Uczeń:
1) podaje przykłady wielkości wprost proporcjonalnych;
2) wyznacza wartość przyjmowaną przez wielkość wprost proporcjonalną w przypadku konkretnej zależności proporcjonalnej, na przykład wartość zakupionego towaru w zależności od liczby sztuk towaru, ilość zużytego paliwa w zależności od liczby przejechanych kilometrów, liczby przeczytanych stron książki w zależności od czasu jej czytania.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie i wykorzystywanie wielkości wprost proporcjonalnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i zapisuje wielkości wprost proporcjonalne,
- wykorzystuje wielkości wprost proporcjonalne do rozwiązywania zagadnień z kontekstem realistycznym.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Mówiące kartki.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel pyta, czy uczniowie zetknęli się już z pojęciem proporcji. Jeśli tak, to w jakim kontekście. A może wiedzą co to są wielkości wprost proporcjonalne? Jeśli tak, zweryfikują swoją wiedzę w czasie zajęć. Jeśli nie – poznają właśnie to pojęcie.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu tworzenia wielkości wprost proporcjonalnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują metodą mówiącej kartki.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę, na której zapisuje przykład z życia codziennego opisujący wielkości wprost proporcjonalne. Wskazany przez nauczyciela uczeń zbiera kartki i odczytuje wypowiedzi. Ciekawe propozycje są omawiane, wynikiem powinno być sformułowanie odpowiedniego wniosku.
Wniosek:
- Dwie wielkości są wprost proporcjonalne, jeżeli wraz ze wzrostem jednej z nich pewną liczbę razy, druga rośnie tyle samo razy.
- Iloraz wielkości wprost proporcjonalnych jest stały i nazywa się współczynnikiem proporcjonalności.
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń z pary podaje po dwa przykłady wielkości wprost proporcjonalnych przedstawionych w tabelce. Druga osoba ocenia poprawność przykładów i oblicza współczynnik proporcjonalności.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości do rozwiązania zadań.
Polecenie
Oceń, czy podane wielkości są wprost proporcjonalne.
a) Długość boku prostokąta i wartość jego pola.
b) Liczba zwierząt w gospodarstwie i liczba nóg tych zwierząt.
c) Liczba psów w hodowli i liczba nóg tych psów.
d) Wiek człowieka i jego wzrost.
Polecenie
Oceń, czy wielkości przedstawione w tabeli są wprost proporcjonalne.
Jeśli tak, oblicz współczynnik proporcjonalności.
[Tabela 1]
Polecenie
Samochód przejechał 10 km w ciągu 15 min. Ile kilometrów przejedzie w ciągu 20 min w tych samych warunkach?
Polecenie
Aby przejechać samochodem 25 km potrzeba średnio 2 litry benzyny. Ile litrów benzyny trzeba jeszcze dokupić, aby przejechać 80 km?
Polecenie dla chętnych:
Poszukaj w internecie na jaką odległość przenosi się głos ludzki w ciągu 1 sekundy w powietrzu. Oblicz, ile czasu potrzeba, aby głos przebył 500 metrów.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dwie wielkości są wprost proporcjonalne, jeżeli wraz ze wzrostem jednej z nich pewną liczbę razy, druga rośnie tyle samo razy.
- Iloraz wielkości wprost proporcjonalnych jest stały i nazywa się współczynnikiem proporcjonalności.