Scenariusz
Temat
Źródła światła i jego prędkość
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Optyka. Uczeń:
1) ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym oraz określa, czym jest źródło światła.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozróżnia naturalne i sztuczne źródła światła.
2. Opisuje prostoliniowe rozchodzenie się światła.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- dokonuje podziału źródeł światła na naturalne i sztuczne,
- objaśnia, w jaki sposób rozchodzi się światło.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Co to jest źródło światła?
Uczniowie w małych grupach omawiają problem, formułują własne definicje i zapisują je na kartkach. Wyniki prezentują na forum klasy i ustalają brzmienie definicji, którą zapisują na tablicy i w zeszytach.
Realizacja lekcji
Uczniowie mają za zadanie rozpoznać źródła światła znane im z życia codziennego.
Polecenie 1
Spójrz na obrazek i zapisz wszystkie źródła światła, jakie rozpoznałeś.
[Ilustracja 1]
Uczniowie klasyfikują otrzymane wyniki używając definicji naturalnego i sztucznego źródła światła.
Źródła światła dzielą się na naturalne oraz sztuczne.
Naturalne źródło światła to obiekt wytworzony przez naturę, emitujący światło.
Sztuczne źródło światła – źródło światła wytworzone przez człowieka.
Polecenie 2
Określ, które z znalezionych w Poleceniu 1 źródeł światła to naturalne źródła, a które sztuczne.
Uczniowie stawiają hipotezę i badają, w jaki sposób rozchodzi się światło.
Doświadczenie
Problem badawczy:
W jaki sposób rozchodzi się światło?
Hipoteza:
Światło rozchodzi się prostoliniowo.
Potrzebne materiały:
- wskaźnik laserowy,
- para wodna lub pył kredowy.
Instrukcja:
W zaciemnionym pomieszczeniu na drodze przebiegu promienia świetlnego ze wskaźnika laserowego rozpylana jest para wodna lub rozsypywany pył kredowy. Uczniowie obserwują przebieg promienia świetlnego.
Podsumowanie doświadczenia:
Doświadczenie wykazało, że światło rozchodzi się w ośrodku jednorodnym prostoliniowo.
Uczniowie zapoznają się z izotropowym (równomiernym, jednakowo we wszystkich kierunkach) rozchodzeniem się światła.
Polecenie 3
Obejrzyj pokaz slajdów i zastanów się, gdzie obserwowałeś ostatnio podobne zjawiska, jak te pokazane na zdjęciach. Odpowiedz na pytania: Jak rozchodzi się światło w przestrzeni? Czy jakiś kierunek rozchodzenia się jest uprzywilejowany? Sporządź odpowiedni szkic.
Odpowiedź:
Światło w jednorodnym ośrodku, jeśli nie na trafi na przeszkodę, rozchodzi się prostoliniowo i izotropowo (równomiernie we wszystkich kierunkach).
[Slideshow]
Uczniowie dyskutując w małych grupach szacują prędkość światła.
Polecenie 4
Jeśli wyłączymy i włączymy światło w pomieszczeniu, to robi się w nim błyskawicznie jasno. Spróbuj porównać prędkość światła z prędkościami znanych ci obiektów (samochód, samolot, pocisk, rakieta).
Odpowiedź:
Światło rozchodzi się z prędkością ok. 300000 .
Uczniowie badają wpływ rozmiaru źródła światła na rozmiar wiązki świetlnej. Zapoznają się z metodą graficznej prezentacji prostoliniowego rozchodzenia się światła.
Polecenie 5
Ilość światła emitowanego przez sztuczne źródła światła, np. lampy lub latarki, jest ograniczona m.in. przez to, w jaki sposób zostały one skonstruowane.
Za pomocą apletu dokonaj analizy, jaki wpływ na rozmiar i rozchodzenie się wiązki światła mają rozmiar źródła światła i nieprzezroczyste przeszkody.
Poeksperymentuj zmieniając położenie przesłony, położenie źródła światła oraz rozmiar źródła światła.
Zanotuj, co stanie się z wiązką światła, gdy:
1. Średnica źródła światła się zwiększa.
2. Źródło światła umieszczone zostaje coraz głębiej w obudowie.
3. Gdy zastosujemy i stopniowo zwiększamy otwór zastosowanej przesłony.
4. Gdy przybliżamy przesłonę nie zmieniając rozmiaru jej otworu do źródła światła.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją wypowiedź „Widzimy dzięki światłu”.
Uczniowie dyskutują na forum klasy, jakie warunki muszą być spełnione, aby ludzkie oko mogło zobaczyć dany przedmiot.
Polecenie 6
Wyjaśnij, jakie warunki muszą być spełnione, aby ludzkie oko mogło zobaczyć dany przedmiot. Która z sytuacji przedstawionych poniżej opisuje schemat widzenia przez człowieka?
[Ilustracja 2]
Podsumowanie lekcji
Źródło światła to obiekt, który emituje promieniowanie świetlne. Źródła światła dzielą się na sztuczne, wytworzone przez człowieka i naturalne, stworzone przez naturę. Światło wyemitowane przez źródło rozchodzi się prostoliniowo we wszystkich kierunkach. Światło rozchodzi się z prędkością ok. 300000 .
Aby doszło do efektu widzenia przedmiotu potrzebne jest źródło emitujące światło, przedmiot odbijający padające na niego światło oraz oko, spełniające rolę odbiornika światła.