Scenariusz
Temat
Podobieństwo trójkątów prostokątnych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VIII. Planimetria. Uczeń:
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Stosowanie w praktyce cech podobieństw trójkątów prostokątnych.
3. Obliczanie stosunku długości dwóch boków w trójkącie prostokątnym.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje w praktyce cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych,
- oblicza stosunek długości dwóch boków w trójkącie prostokątnym.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupie, metodą niedokończonych zdań, przypominają niektóre pojęcia i własności związane z figurami podobnymi, a w szczególności z trójkątami prostokątnymi.
Zdania, które należy dokończyć:
- Podobieństwo, to przekształcenie geometryczne płaszczyzny, które zachowuje …
- Kształt figur ... zmianie, ale figura i jej obraz mogą się … wielkościami.
- Są … cechy podobieństwa trójkątów.
- Skalą podobieństwa „k” trójkątów nazywamy …
Nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, iż w czasie zajęć wykorzystają własności podobieństwa do określania związków między bokami i kątami w trójkątach prostokątnych.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystają z cech podobieństwa trójkątów.
Polecenie
Sprawdź, czy dwa trójkąty prostokątne są podobne, jeżeli w pierwszym trójkącie jeden z kątów ostrych ma miarę 53°, a w drugim trójkącie ma miarę 37°. Naszkicuj te trójkąty i wyznacz pary boków proporcjonalnych. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Jeżeli stosunek długości przyprostokątnych jednego trójkąta prostokątnego jest równy stosunkowi długości przyprostokątnych drugiego trójkąta prostokątnego, to te trójkąty są podobne.
Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup wyznacza stosunki długości boków w trójkątach prostokątnych. Stawiają hipotezy, formułują wnioski.
Polecenie - Grupa 1
W trójkącie prostokątnym równoramiennym A przyprostokątna ma długość 4 cm.
W trójkącie prostokątnym B przeciwprostokątna ma długość 8 cm, a jedna z przyprostokątnych ma długość 4 cm.
Wyznacz stosunki długości boków w każdym z tych trójkątów. Oceń, czy na podstawie zależności między przyprostokątnymi oraz między przyprostokątną i przeciwprostokątną, można określić miary kątów ostrych w danym trójkącie. Sformułuj odpowiedni wniosek.
Polecenie - Grupa 2
W trójkącie prostokątnym równoramiennym A przyprostokątna ma długość 5 cm.
W trójkącie prostokątnym B przeciwprostokątna ma długość 10 cm, a jedna z przyprostokątnych ma długość 5 cm.
Wyznacz stosunki długości boków w każdym z tych trójkątów. Oceń, czy na podstawie zależności między przyprostokątnymi oraz między przyprostokątną i przeciwprostokątną, można określić miary kątów ostrych w danym trójkącie. Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wnioski:
- Wysokość dzieli trójkąt równoboczny na dwa przystające trójkąty prostokątne. W tak otrzymanym trójkącie kąty ostre mają miary 60° i 30°.
- Przyprostokątna leżąca naprzeciw kąta o mierze 30° jest dwa razy krótsza od przeciwprostokątnej.
- Trójkąt prostokątny, w którym obie przyprostokątne są tej samej długości jest trójkątem prostokątnym równoramiennym.
- Kąty ostre mają miarę 45° i 45°.
Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w aplecie.
Polecenie
Przeanalizuj materiał przedstawiony w aplecie. Wykorzystaj podobieństwo trójkątów prostokątnych do wyznaczania długości odpowiednich boków trójkąta prostokątnego.
[Geogebra aplet]
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
W trójkącie prostokątnym ABC przyprostokątne mają długości |CA| = 12 cm, |CB| = 35 cm. Trójkąt AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11 jest podobny do trójkąta ABC, a |AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11| = 148 cm. Oblicz długości pozostałych boków trójkąta AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11.
Polecenie
W trójkącie prostokątnym ABC, w którym kąt przy wierzchołku C jest kątem prostym, |AB|= 90 cm, |BC| = 54 cm, poprowadzono odcinek DE długości 36 cm, równoległy do boku AC taki, że E ∈ BC i D ∈ AB. Oblicz długości odcinków CE i AD.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich pracę, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Zaproponuj sposób szacowania miary kąta ostrego w dowolnym trójkącie prostokątnym.
Wskazówka: wykorzystaj własności trójkątów z poprzedniego polecenia.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli stosunek długości przyprostokątnych jednego trójkąta prostokątnego jest równy stosunkowi długości przyprostokątnych drugiego trójkąta prostokątnego, to te trójkąty są podobne.