Scenariusz
Temat
Zamiana jednostek
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Zamiana jednostek długości i jednostek masy.
2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i jednostki masy,
- wykonuje proste obliczenia zegarowe.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają znane jednostki długości, masy i czasu.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy zamieniać jednostki długości, masy i czasu.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi:
1 doba = 24 godziny
1 godzina = 60 minut
1 minuta = 60 sekund
1 kwadrans = 15 minut
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 36,5 km = ...... m
b) 5800000 cm = ...... m
c) 36000000 mm = ...... dm
d) 65,35 dm = ...... cm
e) 15,6 km = 15600 ...
f) 324 cm = 324 ...
g) 943 dm = 94,3 ...
h) 2435 m = 24,35 ...
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 1,5 kg = ...... g
b) 32,16 t = ...... dag
c) 490000 dag = ...... kg
d) 2560000 g = ...... t
e) 125 t = 125000 ...
f) 254 g = 0,254 ...
g) 943 dag = 9,43 ...
h) 2,43 kg = 2430 ...
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 6 dni = ...... h
b) 16 h = ...... min
c) 360 min = ...... h
d) 420 s = ...... min
e) 15 dni = 21600 ...
f) 55 min = 3300 ...
g) 0,75 h = 2700 ...
h) 54000 s = 15 ...
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
1 mila morska = 1852 m.
Wykorzystując informację z ramki, wyraź 1520 km w milach morskich.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi:
1 doba = 24 godziny
1 godzina = 60 minut
1 minuta = 60 sekund
1 kwadrans = 15 minut