Temat

Zamiana jednostek

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:

3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;

6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;

7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Zamiana jednostek długości i jednostek masy.

2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i jednostki masy,

- wykonuje proste obliczenia zegarowe.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają znane jednostki długości, masy i czasu.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy zamieniać jednostki długości, masy i czasu.

[Slideshow]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

Wnioski:

- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:

1 km = 1000 m

1 m = 100 cm

1 m = 10 dm

1 dm = 10 cm

1 cm = 10 mm

- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:

1 t = 1000 kg

1 kg = 100 dag

1 dag = 10 g

1 kg = 1000 g

- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi:

1 doba = 24 godziny

1 godzina = 60 minut

1 minuta = 60 sekund

1 kwadrans = 15 minut

Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracują metodą układanki JIGSAW.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.

Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.

Polecenie

Uzupełnij luki.

a) 36,5 km = ...... m

b) 5800000 cm = ...... m

c) 36000000 mm = ...... dm

d) 65,35 dm = ...... cm

e) 15,6 km = 15600 ...

f) 324 cm = 324 ...

g) 943 dm = 94,3 ...

h) 2435 m = 24,35 ...

Polecenie

Uzupełnij luki.

a) 1,5 kg = ...... g

b) 32,16 t = ...... dag

c) 490000 dag = ...... kg

d) 2560000 g = ...... t

e) 125 t = 125000 ...

f) 254 g = 0,254 ...

g) 943 dag = 9,43 ...

h) 2,43 kg = 2430 ...

Polecenie

Uzupełnij luki.

a) 6 dni = ...... h

b) 16 h = ...... min

c) 360 min = ...... h

d) 420 s = ...... min

e) 15 dni = 21600 ...

f) 55 min = 3300 ...

g) 0,75 h = 2700 ...

h) 54000 s = 15 ...

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:

1 mila morska = 1852 m.

Wykorzystując informację z ramki, wyraź 1520 km w milach morskich.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:

1 km = 1000 m

1 m = 100 cm

1 m = 10 dm

1 dm = 10 cm

1 cm = 10 mm

- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:

1 t = 1000 kg

1 kg = 100 dag

1 dag = 10 g

1 kg = 1000 g

- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi:

1 doba = 24 godziny

1 godzina = 60 minut

1 minuta = 60 sekund

1 kwadrans = 15 minut