Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Jacques est sympa

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje nastrój oraz cechy charakteru,

  • grupuje cechy charakteru na zasadzie przeciwieństw,

  • wartościuje cechy charakteru, dzieląc je na pozytywne i negatywne.

Cele motywacyjne:

Uświadomienie uczniom, że dotychczas zdobyta wiedza w zakresie języka francuskiego pozwala im na tworzenie coraz dłuższych i kompleksowych wypowiedzi ustnych i pisemnych wzbogaconych o nowe informacje (cechy charakteru).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, ewentualnie: zdjęcia osób wyrażających różne emocje (na wolnej licencji)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, pytając, czy są w stanie wymienić trzy cechy, które najlepiej ich opisują. Pyta, czy znają jakieś przymiotniki opisujące cechy charakteru.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z grafiką w kąciku leksykalnym. Nauczyciel pyta, dlaczego przy niektórych emocjach litera e została podana w nawiasie (naprowadzenie na uzgadnianie rodzaju). Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 w parach. Następnie indywidualnie czytają dialog przedstawiony w sekcji i rozwiązują ćwiczenia sprawdzające zrozumienie. Przez cały czas mogą korzystać ze słownika oraz grafiki przedstawiającej cechy charakteru. Następnie ćwiczą wymowę w parach: jedna osoba wybiera cechę charakteru i używa jej w zdaniu, druga szuka jej przeciwieństwa i również używa jej w zdaniu. np. Osoba 1: Je suis paresseuse, Osoba 2: Je suis travailleuse.

Uczniowie przechodzą do pracy z katalogiem. Zapoznają się z wypowiedziami uczniów i wykonują ćwiczenia sprawdzające zrozumienie. Mogą pracować indywidualnie lub w parach. Następnie nauczyciel prosi, by każda osoba przedstawiła charakter swojego najlepszego przyjaciela/swojej najlepszej przyjaciółki, członka rodziny lub innej osoby.

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie rozwiązują ćwiczenia na tablicy interaktywnej, tłumacząc pozostałym, dlaczego zdecydowali się na taką, a nie inną odpowiedź. Jeśli propozycja jest błędna, klasa ją koryguje, wyjaśniając z kolei osobie przy tablicy, dlaczego się pomyliła. Uczniowie cały czas mają do dyspozycji e‑materiał, tak aby mogli rozwiązywać ćwiczenia, korzystając zarówno z posiadanej już wiedzy, jak i z pomocy dydaktycznych.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8 z sekcji Sprawdź się (ćwiczenia otwarte).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog może posłużyć do przypomnienia słownictwa związanego z opisem cech charakteru oraz narodowości.