Scenariusz
Temat
Środek odcinka
Etap edukacyjny
trzeci
Podstawa programowa
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Znajdowanie środka odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równania symetralnej odcinka.
3. Wykorzystanie własności środkowej trójkąta.
Efekty uczenia
Uczeń:
- znajduje środek odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równanie symetralnej odcinka,
- wykorzystuje własności środkowej trójkąta.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie pracując w grupach, metodą niedokończonych zdań, porządkują swoje wiadomości na temat odcinka w układzie współrzędnych oraz symetrii osiowej.
Zdania, które należy dokończyć:
- Symetralną odcinka nazywamy………..
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów. Wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczanie środka odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równania symetralnej odcinka.
Polecenie
Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują materiał przedstawiony w Slideshow. Stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
Środkiem odcinka AB, gdzie jest punkt .
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Wyznacz współrzędne środka odcinka AB, jeśli:
a) A ( 0; 7), B ( - 4; 0)
b) A ( - 6; 7), B ( - 4; 0)
c) A ( 5; 7), B ( - 4; - 7)
d) A( - 4; - 5), B ( 6; 3)
Odp.
a) S ( - 2; 3,5)
b) S ( - 5; 3,5)
c) S ( 0,5; 0)
d) S ( 1; - 1)
Polecenie
Dane są trzy wierzchołki równoległoboku ABCD, A ( - 3; - 1), B ( 3; - 2), C ( 5; 2) i punkt P ( 1; 0,5) przecięcia przekątnych. Wyznacz współrzędne wierzchołka D tego równoległoboku. Narysuj równoległobok ABCD w układzie współrzędnych.
Odp.
D ( - 1; 3)
Polecenie
Dany jest odcinek AB, gdzie A ( 6a; 4), B ( 2a; 4b) oraz punkt S ( a; b), który jest środkiem odcinka AB. Oblicz a i b.
Odp.
Dyskusja
W jaki sposób można wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek:
Aby wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB należy:
a) wyznaczyć współrzędne środka odcinka AB,
b) wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B,
c) wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do odcinka AB i przechodzącej przez jego środek.
Uczniowie, pracując w parach, rozwiązują zadania.
Polecenie
Wyznacz równanie symetralnej odcinka AB, gdzie A ( - 2; - 10), B ( 4; 8).
Odp.
y = 3x + 4
Dyskusja
W jaki sposób wyznaczyć równanie środkowej trójkąta? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek:
Aby wyznaczyć równanie środkowej trójkąta, należy obliczyć współrzędne środka boku trójkąta, następnie wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez wyznaczony środek boku i przez wierzchołek trójkąta, który nie jest końcem tego boku.
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Dany jest trójkąt ABC, gdzie A ( - 1; - 4), B ( 10; 4) i C ( 4; 6). Wyznacz równania środkowych boków tego trójkąta.
Odp.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki nauczycielowi, który ocenia ich pracę i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Oblicz pole rombu ABCD o wierzchołkach A ( - 2; - 4), B ( 2; 6), którego przekątne przecinają się w punkcie ( 2; 4).
Odp.
80
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania:
- Środkiem odcinka AB, gdzie AxA;yA, BxB;yB jest punkt SxA+xB2;yA+yB2.
- Aby wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB należy:
a) wyznaczyć współrzędne środka odcinka AB,
b) wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B,
c) wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do odcinka AB i przechodzącej przez jego środek.
- Aby wyznaczyć równanie środkowej trójkąta, należy obliczyć współrzędne środka boku trójkąta, następnie wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez wyznaczony środek boku i przez wierzchołek trójkąta, który nie jest końcem tego boku.