Scenariusz
Temat
Ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Uczeń:
7) Uczeń nazywa ruchem jednostajnie przyspieszonym ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość, a ruchem jednostajnie opóźnionym – ruch, w którym wartość prędkości maleje w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Zdefiniowanie ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Definiuje ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy.
2. Określa zależności między wielkościami opisującymi ruch.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- definiuje ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy.
- określa zależności między wielkościami opisującymi ruch.
Metody kształcenia
1. Dyskusja i burza mózgów.
2. Nauczanie przez zastosowanie odpowiednich definicji i zależności.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Polecenie 1
Odpowiedz na pytania:
1. Podaj definicję przyspieszenia.
2. Podaj klasyfikację ruchów ze względu na kształt toru i wartości prędkości.
3. Podaj jednostkę przyspieszenia.
4. Podaj przykłady ruchów jak w 2.
Odpowiedź:
1. Wektorowa wielkość fizyczna, której wartość jest równa zmianie prędkości ruchu w jednostce czasu.
2. Ruchy ze względu na wartość prędkości mogą być jednostajne i niejednostajne, ze względu na kształt toru mogą być prostoliniowe i krzywoliniowe.
3. Jednostką przyspieszenia w układzie SI jest .
4. Ruch jednostajny, to np. ruch kolumny pieszych, ruch pociągu po osiągnięciu prędkości podróżnej, ruch niejednostajny to np. ruch ruszającego samochodu, ruch lądującego samolotu. Ruch prostoliniowy to np. ruch sprintera w biegu na 100 m, ruch samolotu pasażerskiego, ruch krzywoliniowy to np. ruch pszczoły zbierającej pyłek kwiatowy, ruch krzesełka na karuzeli.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Polecenie 2
Przyjrzyj się zdjęciom i odpowiedz na pytania.
a) Po jakich torach mogą poruszać się ciała?
b) Czy podczas ruchu prędkość ciała jest stała czy też się zmienia?
c) Czy podczas ruchu przyspieszenie ciała jest stałe czy też może ulegać zmianie?
Wnioski:
a) Ciała mogą poruszać się po linii prostej lub krzywej.
b) Cała mogą poruszać się ze stałą lub zmienną prędkością.
c) Ciała mogą posiadać stałe lub zmienne przyspieszenie.
Definicja:
a) Ruch jednostajnie przyspieszony to ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość.
b) Ruch ciał, który odbywa się po linii prostej ze stałym przyspieszeniem nosi nazwę ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego.
[Grafika interaktywna]
Polecenie 3
Określ prawdziwość poniższych zdań:
a) W ruchu jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym przyspieszenie jest stałe.
b) Torem ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego jest linia prosta.
c) Prędkość w ruchu jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym jest stała.
d) Prędkość w ruchu jednostajnym prostoliniowym wzrasta o stałą wartość w jednakowych odstępach czasu.
Odpowiedź:
a) Prawda.
b) Prawda.
c) Fałsz.
d) Fałsz
Podsumowanie lekcji
Ruch przyspieszony - ruch, w którym w pewnym przedziale czasu obserwujemy wzrost prędkości poruszającego się ciała. Wartość przyspieszenia w ruchu przyspieszonym może się zmieniać.
Ruch jednostajnie przyspieszony - ruch, w którym prędkość wzrasta o stałą wartość w jednakowych odstępach czasu (np. co sekundę). Wartość przyspieszenia w ruchu jednostajnie przyspieszonym jest stała.
Torem ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego jest linia prosta.