Scenariusz
Temat
Potęga o wykładniku całkowitym
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie wartości potęg o wykładnikach całkowitych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza potęgi o wykładnikach całkowitych na podstawie definicji.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać wartości potęg o wykładnikach całkowitych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie przypominają definicję potęgi o wykładniku naturalnym.
Potęgą liczby a o wykładniku naturalnym (n > 1) nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.
Symbolicznie zapisujemy:
Ponadto przyjmujemy, że aIndeks górny 00 = 1, dla a ≠ 0.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie analizują przykłady:
Następnie wspólnie zapisują w postaci ułamków: .
Powinni zauważyć, że otrzymane wyniki, to odwrotności odpowiednio liczb:
Definicja potęgi o wykładniku -1.
Dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy aIndeks górny -1-1 =
Korzystając z powyższej definicji i własności działań na potęgach, uczniowie obliczają wartości potęg o wykładnikach ujemnych.
Następnie wspólnie definiują potęgę o wykładniku całkowitym ujemnym.
Definicja potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym.
Dla każdej liczby naturalnej n i dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy .
Korzystając z definicji, uczniowie obliczają wartości potęg o ujemnych wykładnikach całkowitych.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
Polecenie
W wykropkowane miejsce wpisz odpowiedni znak <, >, =.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiedni wykładnik.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych:
Oblicz wartość wyrażenia .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Potęgą liczby a o wykładniku naturalnym (n > 1) nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.
Symbolicznie zapisujemy:
Ponadto przyjmujemy, że aIndeks górny 00 = 1, dla a ≠ 0.
Liczbę a nazywamy podstawą potęgi, liczbę n - wykładnikiem potęgi.
Dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy .