Scenariusz
Temat
Rodzaje sieci komputerowych ze względu na zasięg
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy VII i VIII
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
1) schematycznie przedstawia budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci internet.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Identyfikowanie pojęć związanych z siecią komputerową.
Cele szczegółowe
1. Rozróżnianie podziałów sieci komputerowych.
2. Definiowanie topologii sieci.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozróżnia podziały sieci komputerowych,
- definiuje topologie sieci.
Metody kształcenia
1. Pogadanka.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza pogadankę z uczniami, przypominając podstawowe pojęcia związane z siecią komputerową.
Co wiesz o sieciach komputerowych?
Z czego składa się sieć komputerowa?
Czy masz dostęp do sieci komputerowej?
Realizacja lekcji
Topologia sieci komputerowej to model połączeń różnych węzłów sieci komputerowej.
Topologia fizyczna to rozmieszczenie różnych węzłów w sieci.
Topologia logiczna ilustruje sposób przepływu danych w sieci.
Podział sieci komputerowych ze względu na zasięg:
LAN – sieć lokalna (Local Area Network), służąca do łączenia wielu urządzeń na małych obszarach, np. w domu czy biurze.
MAN – duża sieć komputerowa, która zasięgiem obejmuje miasto lub aglomerację miejską (Metropolitan Area Network).
WAN – sieć rozległa (Wide Area Network), która łączy komputery na wielkich odległościach.
PAN (Personal Area Network) – sieć komputerowa łącząca urządzenia znajdujące się w obszarze roboczym danej osoby bądź rodziny.
IAN – łączy punkty końcowe sieci za pomocą publicznego internetu. Zawiera zwirtualizowane aplikacje i usługi komunikacyjne.
[Ilustracja 1]
Sieć szkieletowa to część sieci łączącej ze sobą inne sieci zapewniająca wymianę informacji pomiędzy nimi. Sieć szkieletowa może łączyć ze sobą sieci w obrębie jednego budynku, kampusu budynków lub sieci połączonych na rozległych obszarach. Urządzenia sieci szkieletowej odpowiadają za funkcjonowanie sieci na danym obszarze.
Polecenie 1
Zastanów się i opisz, w jakiej sieci komputerowej znajduje się komputer, przy którym teraz siedzisz. Czy ta sieć jest częścią innej sieci? Jeżeli tak, to jakiej? Opisz zależności. Możesz narysować diagram.
Układy topologii fizycznej:
- Magistrala – komputery współdzielą jeden nośnik kablowy.
- Pierścień – komputery połączone są odcinkami kabla tworzącymi pierścień.
- Gwiazda – komputery podłączone są do centralnego punktu, zwanego koncentratorem lub przełącznikiem.
- Siatka – sieć rozszerzona o połączenia nadmiarowe.
- Linia – wszystkie komputery (oprócz granicznych) połączone są z dwoma sąsiadującymi.
- Drzewo (topologia hierarchiczna) – jest kombinacją topologii gwiazdy i magistrali
Polecenie 2
Wyszukaj w internecie wady i zalety wskazanych topologii sieci komputerowych. Uzupełnij tabelę w zeszycie.
[Tabela 1]
Dobór topologii wymusza zastosowanie określonych urządzeń sieciowych, a czasami także rodzaju okablowania.
Urządzenia sieciowe:
Koncentrator sieciowy – wieloportowe urządzenie pozwalające na przyłączenie wielu urządzeń komputerowych do sieci komputerowej o topologii gwiazdy. Koncentrator przesyła sygnały elektryczne z jednego portu na wszystkie pozostałe. Obecnie urządzenia te są rzadko stosowane.
Switch – inteligentny koncentrator umożliwiający przesłanie danych wyłącznie do docelowego punktu w sieci.
Router – urządzenie sieciowe służące do łączenia różnych sieci komputerowych, pełniące rolę węzła komunikacyjnego.
Access point – sieciowe urządzenie sprzętowe umożliwiające urządzeniom wyposażonym w kartę WiFi na łączenie się z siecią przewodową.
Polecenie 3
Uczniowie wraz z nauczycielem opisują urządzenia sieciowe, z którymi spotykają się w szkole i w domu.
Podsumowanie lekcji
Topologia fizyczna sieci opisuje sposób połączenia ze sobą komputerów i innych urządzeń sieciowych za pośrednictwem medium transmisyjnego. Wybór topologii uzależniony jest od zastosowania sieci.