Scenariusz
Temat
Prostokąty i kwadraty
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Opisywanie i rysowanie prostokątów oraz kwadratów.
2. Odkrywanie własności przekątnych prostokąta oraz przekątnych kwadratu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rysuje, nazywa prostokąty i kwadraty oraz ich elementy,
- opisuje prostokąty i kwadraty oraz ich elementy w języku angielskim.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie rysują na tablicy prostokąty i kwadraty. Rozmawiają o tym, czym różnią się te figury, jakie mają cechy wspólne. Wskazują wierzchołki i kąty. Omawiają wzajemne położenie boków.
Określenie prostokąta i kwadratu, zapisują do zeszytu.
- prostokąt, to czworokąt, który ma cztery kąty proste,
- kwadrat, to prostokąt, który ma wszystkie boki równe.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu rysowania prostokąta za pomocą ekierki. A następnie wykorzystanie zdobytych wiadomości do samodzielnego narysowania prostokąta LATO o
długości 4 cm i szerokości 3 cm.
Polecenie 2
W narysowanym wcześniej prostokącie LATO uczniowie zaznaczają odcinki LT i OA.
Określają ich wzajemne położenie i długości. Porównują odległości punktu przecięcia odcinków
LT i OA od wierzchołków prostokąta.
Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami.
Nauczyciel informuje, że narysowane przez uczniów odcinki LT i OA to przekątne prostokąta LATO.
Uczniowie formułują i zapisują wnioski.
- odcinki łączące przeciwległe wierzchołki czworokąta nazywamy przekątnymi,
- przekątne prostokąta są równej długości,
- punkt, w którym przecinają się przekątne prostokąta, dzieli każdą z nich na dwie równe części.
Polecenie 3
Uczniowie rysują kwadrat o boku długości 4 cm. Zaznaczają jego przekątne. Mierzą ich długości. Porównują odległości punktu przecięcia przekątnych od wierzchołków kwadratu. Określają miary kątów, pod jakimi przecinają się przekątne.
Uczniowie formułują wnioski:
- przekątne kwadratu są równej długości,
- punkt, w którym przecinają się przekątne kwadratu, dzieli każdą z nich na dwie równe części,
- przekątne kwadratu są prostopadłe.
Polecenie dla chętnych:
Z dwunastu patyczków tej samej długości ułóż pięć kwadratów. Czy te patyczki można ułożyć tylko w jeden sposób?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- odcinki łączące przeciwległe wierzchołki czworokąta nazywamy przekątnymi,
- przekątne prostokąta są równej długości i dzielą się na połowy,
- przekątne kwadratu są równej długości, dzielą się na połowy i są do siebie prostopadłe.