Temat

Wysyłanie i odbieranie załączników za pomocą poczty elektronicznej

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.

Uczeń:

2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):

a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,

b) jako medium komunikacyjne.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Korzystanie z poczty elektronicznej.

Cele szczegółowe

1. Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej.

2. Dołączanie załącznika do wiadomości elektronicznej.

Efekty uczenia

Uczeń:

- redaguje i wysyła emaile,

- dodaje załącznik do wiadomości elektronicznej.

Metody kształcenia

1. Uczenie się przez obserwację.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie informacje na temat poczty elektronicznej, wysyłania i odbierania e‑maili.

Na początku lekcji uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to jest poczta elektroniczna?
Na czym polega ta usługa?
Jaki format mają wiadomości elektroniczne?
Czy oprócz tekstu można mailem wysłać inne pliki?
Jakie pliki już otrzymywaliście lub wysyłaliście mailem?

Realizacja lekcji

Pocztę można obsługiwać za pomocą:

- interfejsu WWW bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Wszystkie maile przechowywane są na serwerze pocztowym i dostępne są zawsze z dowolnego miejsca. Nie trzeba instalować i konfigurować żadnego klienta pocztowego. Potrzebne jest ciągłe połączenie z siecią,

- dedykowanego programu pocztowego. Maile ściągane są z serwera pocztowego na komputer użytkownika. Wcześniej konieczne jest pobranie, zainstalowanie i skonfigurowanie programu zwanego klientem pocztowym. Do pobrania maili na komputer potrzebne jest połączenie internetowe, ale samo przeglądanie korespondencji odbywa się offline na komputerze użytkownika. Dostęp do poczty przez dedykowaną aplikację pozwala komfortowo nią zarządzać (wyszukiwać, sortować, porządkować, archiwizować). Jeden program może zarządzać kilkoma skrzynkami pocztowymi. Takie aplikacje, będące klientami poczty, znajdziemy w systemie operacyjnym (Windows Mail, mail) i programach biurowych (Outlook), ponadto dostępnych jest wiele dedykowanych temu celowi aplikacji różnych producentów.

Format maila

Wiadomości pocztowe mogą zostać wysłane w jednym z dwóch formatów:

- tekstowym – nie oferuje możliwości formatowania tekstu i umieszczania elementów graficznych.
- HTML – umożliwia stworzenie atrakcyjnego graficznie maila dzięki zastosowaniu języka HTML, znanego ze stron WWW.

Każdy z tych dwóch formatów ma swoje wady i zalety. Maile napisane w formacie HTML nie wszędzie wyświetlają się jednakowo. Często bywają blokowane przez filtry antyspamowe. 

Priorytet wiadomości

Niektóre programy mailowe umożliwiają ustawienie priorytetu wiadomości. Znakowanie wyższym priorytet doskonale się sprawdza, gdy potrzebny jest nagły kontakt w bardzo ważnej sprawie. Pilna wiadomość może uaktywniać inny system powiadamiania np. wysłanie sms czy kopii maila do innych osób. Niestety zmiana priorytetu bywa czasami nieuzasadniona potrzebami. „Sztuczka” z nieuzasadnionym podwyższeniem priorytetu oznacza brak znajomości etykiety sieciowej i szacunku dla odbiorcy.

[Ilustracja 1]

Emotikon – to umowny znak graficzny wyrażający jakiś stan emocjonalny. Obecnie pojawia się coraz więcej emotikonów reprezentujących nie tylko emocje, ale również przedmioty czy czynności. Mogą to być znaki graficzne lub układy zwykłego tekstu. Należy zachować ostrożność w umieszczaniu emotikonów w wiadomościach pocztowych, szczególnie w korespondencji formalnej nie należy ich wręcz używać.

[Ilustracja 2]

Załączniki

Wiadomości e‑mail mogą zawierać załączniki w formie plików w różnych formatach. O załączniku w e‑mailu informuje ikona spinacza. Po otrzymaniu załącznika można wykonać następujące czynności:

- zapisać załącznik w odpowiedniej lokalizacji,
- otworzyć załącznik.

[Slideshow]

Wysyłanie załącznika

Zapoznanie się z treścią odebranych załączników jest możliwe tylko wtedy, gdy dysponujemy programami potrafiącymi odczytać dany typ plików. Wybranie opcji zapisu większej liczby załączników spowoduje pobranie wszystkich załączników w postaci skompresowanego pliku .zip.

Uwaga: Otwieranie załączników może być niebezpieczne. Używaj programów antywirusowych, które potrafią sprawdzić pliki przychodzące na pocztę pod względem zawartości wirusów

Polecenie 1

(Uczniowie pracują w parach, załączniki do wysyłania powinny być przygotowane wcześniej przez nauczyciela.)

Korzystając z serwera pocztowego w szkole wyślij maile do kolegi.

1. Mail zawierający tylko tekst.
2. Mail z załącznikiem w postaci dokumentu tekstowego.
3. Mail z załącznikiem w postaci pliku wykonywalnego.
4. Mail z załącznikiem w postaci pliku audio.
5. Mail z załącznikiem w postaci pliku wideo.

Odpowiedz na pytania:

- Czy każdy mail można wysłać?
- Czy rodzaj załącznika ma znaczenie?
- Czy wielkość załącznika ma znaczenie?

Serwery pocztowe posiadają pewne ograniczenia. Z jednej strony jest to pojemność całej skrzynki pocztowej, z drugiej – wielkość załącznika. Z uwagi na ochronę antywirusową i antyspamową zazwyczaj nie pozwalają na wysyłanie niektórych plików, w tym: plików wykonywalnych z rozszerzeniami exe, bat, jar, zawierających makropolecenia czy plików skompresowanych z hasłem, których zawartości nie można zbadać. Szybkość wysyłania maila zależy od wielkości załącznika i możliwości naszego łącza internetowego.

Podsumowanie lekcji

Hasło do poczty elektronicznej powinno być regularnie zmieniane i trudne do odgadnięcia. Nie powinno być takie, jakie mamy do innych kont. Nie udostępniaj go innym osobom. Nie zapisuj go nigdzie w jawnej postaci.